Trends

Deze Toyota-advertentie rammelt aan alle kanten

19 februari 2018 10:37

Toyota is één van de pioniers van hybride rijden en maakt daar te uitbundig reclame voor, vindt Rutger.

"Toyota. De nummer 1 in elektrische kilometers". Dat schrijft Toyota met grote letters in een advertentie in de Volkskrant. De kleine lettertjes zeggen: "Op basis van onafhankelijk onderzoek van CE Delft. Het onderzoek is gebaseerd op de periode 2000 tot 2017. Voor het volledige rapport gaat u naar www.cedelft.nl". 

In de advertentie rept Toyota verder over de problemen met volledig elektrische auto's: te duur en te weinig bereik. Of excuses: "een hogere aanschafprijs en een meer beperkte actieradius". Toyota heeft hier een handje van. Toen het zelf alleen nog reguliere hybrides verkocht, toonde het in een presentatie een foto van iemand die in de regen met een paraplu op onhandige wijze probeerde een stekker in een plug-in hybride te doen. Dat was toch zo onhandig, dat wil je niet als consument. Niet heel veel later verkocht Toyota zelf een plug-in hybride en hield het voor altijd op met regenen. De kans dat we over drie jaar naar een volledig elektrische Toyota moeten kijken die vol bravoure als 'de toekomst' wordt aangekondigd is vrij groot. 

Onafhankelijk?

En dan dat onderzoek. Het onafhankelijke onderzoek werd betaald door Toyota. In hoeverre je dan kan spreken van onafhankelijk onderzoek lijkt mij een legitieme vraag. Als CE slechts tot de conclusie kon komen dat hybride auto's slecht voor het milieu waren, dan had niemand de uitkomst van dat onderzoek ooit gezien. De eerste serieuze barst in de methodiek staat al in de advertentie zelf trouwens: meting van 2000 tot 2017. De Nissan Leaf kwam op de markt in 2011 en was de eerste betaalbare elektrische personenauto. Dit is vergelijkbaar met het roepen dat je de 100 meter sprint hebt gewonnen als je die aflegt tegen marathondeelnemers, die er al dik 40 kilometer op hebben zitten. 

Wie het onderzoek van CE induikt, ziet dat zij ook deze kanttekeningen maken, al zij het minder expliciet. Een ander wat dubieus gegeven is het aantal elektrisch gereden kilometers bij hybride auto's. Toyota heeft een eigen meettool die niet te valideren is door CE, maar waarvan ze zeggen dat het "op basis van hun expertise plausibel is". Er wordt gerekend met 15% emissievrije kilometers. Dat is inclusief remmen, gas los en andere situaties die een niet-hybride auto ook bijna emissievrij rijdt. Dit rammelt natuurlijk aan alle kanten. Een hybride auto zonder stekker krijgt zijn lading bij het afremmen en in sommige gevallen tijdens het rijden. Het verlies van die energie zou je af moeten trekken van de gewonnen emissievrije kilometers.  

Miniatuurvoorbeeld

Ik sprak onlangs één van de deelnemers aan de wedstrijden met zonnewagens in Australië en vroeg: "een niet-pluginhybride kan toch nooit energieefficiënt zijn?". Het enige voordeel dat je hebt is de initiële lading van de accu uit de fabriek. Daarna kun je onmogelijk met remenergie alleen het extra gewicht dat je al die andere kilometers meesleept teniet doen. "Ja, uiteraard" was het antwoord. 

De Toyota-advertentie noemt ook nog het Klimaatakkoord. Hybrides zijn daar onmisbaar voor volgens de Japanners. In praktijk lijkt dat zo te zijn omdat de verkoop van volledig elektrische auto's nog niet op gang komt. Deels omdat de overheid zo dom is geweest om plug-in hybrides te sponsoren op dezelfde manier als volledig elektrische auto's en deels omdat de markt nog niet volwassen was. Maar in 2018 is er geen enkele reden om volledig elektrische auto's niet volop te stimuleren. Ook ten koste van hybrides.

De papieren werkelijkheid die uit het deskonderzoek van CE naar voren komt betekent dat je met de kiezen op elkaar, smalend zou kunnen beweren dat Toyota 'op basis van deze methodiek' de meeste elektrisch gereden kilometers heeft geleverd in deze periode. Gefeliciteerd, we wachten nog even op de volledig elektrische Toyota.  

Meer artikelen in de rubriek Commentaar

Rutger Middendorp test elke maand voor Bright een auto in de Duurtest.