Tussen games en televisie

Tussen games en televisie

23-11-2006 15:58 Laatste update: 30-04-2018 00:07

Utrecht is deze dagen in de greep van games waar de Nederlandse Gamesdagen in volle gang zijn.

Maarten bezocht de conferentie over tv en games.


Een samensmelting van tv en game, is dat mogelijk? Thijs Chanowski, bijzonder hoogleraar multimedia en interactie aan de Universiteit van Amsterdam, heeft er een hard hoofd in. 'Televisie en game zijn verschillende werelden. Ik geloof niet in het samengaan', zo vertelde hij woensdag tijdens het congres Craftworld, dat was gewijd aan 'the art of television and gaming'.

'Je zit voor de tv en achter de computer. Het verschil in de keuze van het voorzetsel lijkt triviaal, maar dat is niet het geval. Als je voor de tv zit, ben je passief. Als je achter de computer zit, ben je daarentegen actief bezig. De tv wordt nooit echt interactief', aldus Chanowski. 'Misschien is er technisch van alles mogelijk, maar als mensen het niet willen, werkt het niet.' Han Peekel, voormalig presentator van Wordt Vervolgd, ziet bovendien de samenwerking tussen game- en tv-makers niet gebeuren. 'Tv-makers staan vaak niet open voor nieuwe initiatieven. Men is te veel bezig met het gereutel van elke dag.'

Niet dat Peekel veel heeft met alle soorten games. Schietspellen zijn bijvoorbeeld niet aan hem besteed. Hij pleit voor meer humor in games. 'Ik zeg wel eens tegen striptekenaars dat ze hun verhaal zo moeten inrichten dat het geschikt is voor een game.' En ook maatschappelijke ontwikkelingen zouden in games aan de orde moeten komen, meent hij. 'Een spel waarin je de verkiezingen kunt naspelen, bestaat niet. Erg jammer.'

Maar er is hoop voor Peekel. Het hoogtepunt van Craftworld was namelijk de presentatie van diverse projecten waarbij televisie en gaming werden geïntegreerd. En één van de groepen ('Van boven en onder wijs') die aan de competitie meededen, presenteerde twee voorstellen voor een tv-programma slash game over de politiek.

Ook het team van de VPRO wil met zijn game-voorstel aansluiten op maatschappelijke ontwikkelingen. De omroep heeft de afgelopen maanden gewerkt aan een energie-game, waarbij de speler de president van Europa speelt die wordt geconfronteerd met een acute energiecrisis. Aan de speler de schone taak om ervoor te zorgen dat er voldoende energie is om de auto's te laten rijden en de verwarming op te stoken.



'We willen een tv-documentaire integreren in een game', vertelde Shuchen Tan van het VPRO-programma Tegenlicht. De gamentery moet spelers inzicht geven in de afwegingen die beleidsmakers in moeilijke omstandigheden moeten maken. 'Ga je vechten of onderhandelen om de energievoorziening veilig te stellen? Een vechtstrategie is misschien op korte termijn succesvol, maar op lange termijn zijn investeringen in groene energie wellicht verstandiger.'

'Een game is een mooi vehikel om te kijken hoe je multimediaal kunt werken', meent Tan. 'Het is daardoor mogelijk ingewikkelde, complexe onderwerpen op een speelse manier aan te bieden. We kunnen hiermee een nieuwe doelgroep bereiken: mensen die niet passief op de bank zitten om hun informatie te krijgen.'

Het team dat in de ogen van de aanwezigen het meest doortimmerde plan had voor een combinatie van tv en game, was de groep 'Cultuurbarbaren'. Zij verzonnen de game Art Tycoon, waarbij een kunstprogramma op tv wordt gekoppeld aan een game waarin spelers als galeriehouders moeten handelen in de werken van beginnende kunstenaars.

'De kunstwerken waarin de deelnemers kunnen handelen, zijn echt', lichtte Evert Hoogendoorn van de Cultuurbarbaren toe. 'De kunstwerken worden gemaakt door onbekende kunstenaars die elke week een werk afleveren. Bij verkoop van een kunstwerk wordt de waarde van het werk in de prijs in het spel verrekend. Tv, gaming en de echte wereld sluiten naadloos op elkaar aan.'


De Nederlandse Gamesdagen duren nog tot en met 26 november.