VS versoepelen regels elektronica in vliegtuigen

VS versoepelen regels elektronica in vliegtuigen

23-09-2013 08:47 Laatste update: 28-04-2018 09:55

Stoelriemen vast, iPads aan. In 2014 mogen passagiers tijdens het opstijgen en landen wel ereaders, smartphones en tablets gebruiken.

Eind deze maand zal de Amerikaanse luchtvaartdienst FAA nieuwe regels introduceren wat betreft het gebruik van elektronica aan boord van vliegtuigen in de VS. Diverse leden van een FAA-adviesraad hebben anoniem aan The New York Times laten weten dat passagiers vanaf volgend jaar niet langer hun smartphones, tablets en ereaders hoeven uit te zetten tijdens het taxiën, opstijgen en landen.

Passagiers mogen dan alles op hun apparaten doen wat geen draadloze communicatie vereist, zoals een video kijken, een boek lezen, gamen of muziek luisteren. Bellen, internetten of sms'en blijft waarschijnlijk verboden omdat deze draadloze communicatie vereisen wat invloed kan hebben op de communicatie tussen de cockpitbemanning en de luchtverkeersleiding.

De huidige regels eisen dat passagiers al hun elektronica uitschakelen totdat ze op een hoogte zijn van enkele kilometers. De regels stammen uit de zestiger jaren toen de consumentenelektronica sterk in opmars was maar de technologie nog niet zo uitontwikkeld was als nu. De angst was dat deze elektronica de instrumenten in de cockpit zou kunnen storen.

Hoewel er door de jaren heen vele meldingen zijn geweest van piloten die instrumentstoringen weten aan elektronica van passagiers is er nooit concreet bewijs geleverd dat deze elektronica daadwerkelijk de oorzaak zou zijn. Uit onderzoek blijkt dat een derde van de passagiers wel of niet met opzet hun elektronica tijdens start en landing niet uit heeft staan.

Er is al jaren sprake van versoepeling van de regels maar het laat langer op zich wachten dan gehoopt. De luchtvaartdienst FAA wil universele regels invoeren zonder duizenden verschillende apparaten apart te testen. De regels zouden alleen gelden voor vluchten in de VS. De Europese organisatie voor luchtvaartveiligheid EASA onderzoekt de bestaande regels momenteel zelf. Voor luchtvaartmaatschappijen en passagiers zou het echter een verademing zijn als de regels wereldwijd universeel zijn.