Wordt vliegen in de toekomst minder irritant?

Wordt vliegen in de toekomst minder irritant?

03-12-2015 11:05 Laatste update: 17:23

Met bagage slepen, naast een dikke vent zitten, tv kijken op een scherm van 120p; vliegen is geen feestje. Komt daar verandering in?

De eerste paar keer is vliegen nog een waar avontuur. Je voelt je een jetsettende wereldburger. Maar na een tijdje besef je je dat het irritanter is dan reizen met de bus. Je moet steeds lang wachten, het maakt meer herrie en het vliegtuig zit altijd kneitervol. Om maar enkele van de schier eindeloze problemen op te noemen.

Dat beseften ze zich ook bij Teague. Het bedrijf dat al sinds mensenheugenis de interieurs van vliegtuigen ontwerpt, ging voor de verandering eens 'full monty' met een stukje service-design naar de doelgroep toe. Ze herontwierpen niet alleen het vliegtuiginterieur, maar het volledige businessmodel.

1. Niet meer leuren met grote tassen in het vliegtuig
Eén van de grootste irritaties: al die enorme handbagagekoffers die het vliegtuig in moeten. Daardoor sta je eindeloos te wachten voor je kunt gaan zitten en vaak is er niet eens genoeg ruimte voor alle koffers. Handbagage écht weer handbagage maken scheelt 71 procent inchecktijd. Om te compenseren zou de vliegmaatschappij van de toekomst services moeten toevoegen zoals koffers naar het hotel brengen voor een kleine vergoeding.

2. Lidmaatschap
Zoeken op Google Flights of een beroerdere website naar de vluchtmogelijkheden en prijzen is een ramp. Dat klanten het liefst loyaal zijn aan één bedrijf dat zijn spulletjes goed voor elkaar heeft, blijkt uit de enorme groei van Amazon Prime en Starbucks-cards.

Zo zou je een aantal vluchten per jaar kunnen inkopen, maar die ook weer op een marktplaats kunnen verhandelen als je er geen gebruik van maakt.

Cinema class

Onderling ruilen van stoelen

De middelste stoel is gesponsord.

3. Weg met de economy class
In plaats van het feodale systeem met Economy, Business en First Class wil Teague het vliegtuig verdelen op basis van interesses. Wat dacht je van een cinema class, waarin de boel goed verduisterd wordt en er nieuwe of nog niet uitgebrachte films vertoond worden?

Ook voor de ongewenste middelste stoel bedachten ze een oplossing: laat die sponsoren door een bedrijf als Uniqlo, Nike of een andere club die iets leuks kan bieden. De middelste stoel bevat dan altijd een presentje, een bijzondere aanbieding of iets anders dat je op de buitenste stoelen niet krijgt.

Voor meer ideeën uit het innovatieve Poppi concept, check de site.