De Hema willen we niet missen

De Hema willen we niet missen

27-11-2009 12:39 Laatste update: 29-04-2018 08:06

Karlijn van den Berg

Merken zijn niet meer zo onmisbaar als in 2008. Maar de Hema, Kruidvat en Blokker willen we toch echt niet kwijt.

Eurib doet elk jaar onderzoek naar de top 100 onmisbaarste merken in Nederland. Dit jaar is de Hema weer nummer 1, maar overall geeft Eurib aan dat merken sinds afgelopen jaar misbaarder zijn geworden voor mensen. Over de hele linie is de misbaarheidsfactor 7 procent gedaald.

Rik Riezebos, algemeen directeur van Eurib zegt dat de kwaliteitsperceptie van merken als sinds 2001 aan het teruglopen is. Hij geeft aan dat de kredietcrisis een rol kan spelen in de sterke daling van het afgelopen jaar. Wellicht verklaart dat ook de sterke stijging van de Lidl (van positie 19 naar 13).

Sterkste stijger is de ING. Sinds dat de Postbank verdween en het ING werd, vindt 38 procent de ING een onmisbaar merk. Vorig jaar was dat nog 26%. Maar zo onmisbaar als de Postbank was, 57 procent, is ING nog niet geworden. De sterkste dalers zitten vooral bij voedingsmerken, zoals Magnum (17 procent gedaald), Cup-a-Soup (16 procent gedaald), Mona (15 procent gedaald) en Mora (14 procent gedaald).

Eurib houdt het onderzoek onder 1036 mensen die (opgedeeld in groepen) 1354 merken moeten beoordelen. De respondent moet van minimaal vijf merken aangeven of hij/zij het jammer zou vinden als het merk het komende jaar van de markt zou verdwijnen.

Onmisbaar versus cool, beste of meest getweete merk geeft redelijk wisselende uitkomsten. Een merk als Kruidvat of Blokker is wellicht niet erg cool, maar blijkbaar willen we toch liever niet dat ze uit het straatbeeld verdwijnen.

Een greep uit mijn meest onmisbare merken: Hema (altijd iets leuks), Kievit (wekelijks verse biologische groenten), NS (fijn in de trein), Nespresso (weg met slootwater), Netvibes (overzicht), Google en Apple (open deuren). Welke merken zouden jullie echt niet kunnen missen?