DRM Interview 3: Entertainmentindustrie

Userpica

Is betaald downloaden met kopieer- beveiliging mislukt? Hoe nu verder? Bright interviewt drie deskundigen over DRM. Als laatste: Wouter Rutten van de NVPI.


Wouter Rutten is woordvoerder namens de entertainmentindustrie.


Hij mengde zich al zelf in de discussie in het tweede deel van dit interviewdrieluik over DRM: Wouter Rutten, woordvoerder van de branchevereniging van de entertainmentindustrie, de NVPI. Deze organisatie behartigt in Nederland de belangen van onder meer platenlabels, filmmaatschappijen en gamefabrikanten. We spraken hem over DRM, heffingen en de krokodillentranen van Steve Jobs.


Wat vind je ervan dat platenmaatschappij EMI nu muziekdownloads zonder DRM aanbiedt?

Rond muziekdownloads is het belangrijkste obstakel het gebrek aan samenwerking tussen muziekdiensten en apparaten. Platenmaatschappijen vinden dat in de ideale wereld hardware, software en contentpartijen samenwerken en het probleem oplossen. Maar EMI vond dat die situatie te lang op zich liet wachten en komt nu zelf in actie. Maar ook EMI stapt niet af van Digital Rights Management. Ze blijven DRM gebruiken voor onder meer abonnementsmodellen en voor het beschermen van intellectueel eigendom. Maar daarnaast bieden ze een deel zonder DRM aan om een stimulans voor downloads tot stand te brengen. Want totdat die interoperabiliteit tussen downloaddiensten en apparaten er is, verliezen platenmaatschappijen een deel van hun mogelijke inkomsten.

Hoe staat de NVPI ten opzichte van DRM?

Waar wij aan werken samen met andere partijen is het opheffen van de problemen rond DRM. Wat dat betreft werd er al tijden internationaal met Apple gesproken over de beperkingen van haar DRM-systeem Fairplay. En nu huilde Apple-baas Steve Jobs onlangs krokodillentranen in een brief over DRM, maar dat is slechts marketing. Rond de deal met EMI is Apple juist de grote winnaar. Het lijkt nu net alsof Apple daar de morele verdiensten van toekomt, maar dat is niet zo. Ze verplichtten kleine maatschappijen die helemaal geen DRM wilden jarenlang om per download een paar centen af te dragen aan licentiekosten voor Fairplay. Apple profiteert ook omdat het bij EMI gaat om grote bestanden met betere kwaliteit. Daardoor raken die iPods sneller vol en verkopen ze er meer. En deze deal met EMI leidt ook de aandacht af van een Europees mededingingsonderzoek rond de prijsverschillen in iTunes tussen Engeland (omgerekend 1,18 euro) en het vaste land van Europa (0,99 euro per track).

Wat vind je van de klachten die de Consumentenbond heeft ingediend tegen Apple bij de Consumentenautoriteit en de Nederlandse Mededdingsingsautoriteit?

Ik ben benieuwd wat daar uit komt. Ik heb begrepen dat hun bezwaren zich vooral toespitsen op de interoperabiliteit. Dat is prima.

Heeft DRM zijn langste tijd gehad?

Mensen vergeten dat een heleboel producten DRM hebben zonder dat ze er een probleem mee hebben. Denk aan mobiele telefoons of digitale televisie. Het probleem bij muziek is dat DRM is ingevoerd toen mensen al jarenlang gewend waren aan vrij beschikbaar materiaal via internet. Dat maakt dat je het ineens merkt. Voor sommige toepassingen zouden consumenten juist blij zijn dat er DRM is, zoals de mogelijkheid om op spelcomputers in de kinderkamer spellen met een bepaalde rating vanwege content die niet voor kinderen geschikt is te kunnen blokkeren.

Baal je er niet van dat in Nederland downloaden niet strafbaar is zoals in andere EU-landen?

Dat is inderdaad superstorend. Dat is een onwerkbare situatie. In alle omringende landen worden downloaders wel aangepakt. In Duitsland of Frankrijk krijgen mensen daar gewoon boetes voor. Het klopt ook niet dat Nederland ervoor heeft gekozen downloaden niet strafbaar te stellen. In de Europese auteursrechtenrichtlijn staat niet dat het mag. Maar we gaan hier geen rechtszaak over beginnen. Over een paar jaar wordt opnieuw de balans opgemaakt van de Europese richtlijn en wellicht dat dan de situatie in Nederland ook wordt rechtgezet.

Wat vind je ervan dat het kabinet en politiek voorlopig geen heffingen op mp3-spelers, harddisk en geheugenkaartjes willen invoeren?

Het kabinet houdt zich niet aan de wet. Er wordt met twee maten gemeten. De wet is pijnlijk duidelijk dat ook hiervoor heffingen zouden moeten gelden. Het is toch gek dat de wet niet nageleefd wordt? De Tweede Kamer zegt er niet van overtuigd te zijn dat er geen betere systemen voor vergoedingen zouden zijn dan heffingen. En daarmee koopt men tijd. Maar er moet wel een oplossing voor komen. Als de gemeente een stuk land van iemand wil gebruiken dan krijg de eigenaar daar ook een billijke vergoeding voor. Met de thuiskopie haalt men een deel van de rechten van de auteurs weg. Dan moet daar ook een vergoeding tegenover staan.

De belangenorganisatie van artiesten en muzikanten NORMA wil dat in de thuiskopieheffing ook de kopieën die je maakt van (legaal aangeboden) muziek die je online koopt meegeteld wordt. Terecht?

Nee, daar zijn wij het niet mee eens. Elke online transactie gaat gepaard met een licentie die het kopiëren naar computers, draagbare spelers et cetera regelt. Dan heb je voor die kopieën dus al betaald.

Zorgt DRM op tv er straks voor dat we niet meer ales kunnen opnemen?

Dat zal nog wel meevallen. Natuurlijk is het vervelend dat je bij je kabelmaatschappij geen settopbox naar keuze kan hebben, maar opnemen kan nog wel. Alleen is het erg lastig die opgenomen programma's vervolgens van je harddiskrecorder naar een dvd of ander apparaat te krijgen. Het klopt niet dat het met HDTV nog erger wordt en dat je niet meer mag opnemen. De zogeheten broadcastflag bij HDTV is bedoeld om verdere distributie van de beelden te voorkomen, niet om opnemen tegen te gaan.

Gaan sites met vaste muziekabonnementen hier een succes worden?

In Amerika gaat het redelijk met dat soort sites, maar in Nederland slaat het niet aan. Wij hebben nog moeite met het concept dat je betaalt voor het gebruik en dat het vervolgens niet je eigendom is. Het staat als het ware tijdelijk ter beschikking. Dat kennen we nog niet. Maar ik denk dat die abonnementdiensten absoluut waard voor hun geld zijn. Ook EMI heeft trouwens een overeenkomst met Surf2Music voor een vast muziekabonnement.

Wat vind je eigenlijk van de huidige downloadwinkels?

Ze zijn niet goed genoeg. Er is best een groep die wil betalen voor muziek bij legale sites, maar het ontbreekt veel downloadwinkels aan kwaliteit, services en gebruiksgemak. Die sites zijn te veel door techneuten opgezet en dat zie je. iTunes en EMusic zijn uitzonderingen. Maar over het algemeen zijn er bij downloadwinkels te veel dingen waar je op moet letten. Het is te lastig. Daardoor zijn er vorig jaar ook slechts 10 miljoen tracks verkocht in Nederland.

Downloads waren maar 3 procent van de totale muziekomzet in Nederland vorig jaar. Komt dat niet gewoon omdat de prijzen te hoog zijn?

Je vergeet dat 70 procent van de kosten van muziek niks met de drager of distributie te maken heeft. Digitale muziek is ook niet kosteloos. Het maken van een opname in een studio kost het meeste geld. Zelfs bij Sellaband gaan ze uit van 50 duizend euro en dat is nog een laag bedrag. Een cd'tje gaat voor 7 euro naar de winkels, dus moet je zeker zevenduizend cd's verkopen om zelfs maar uit de kosten te kopen. Dat zijn voor veel acts best flinke aantallen.

Zouden artiesten niet zelf hun geld kunnen verdienen, met concerten en downloads via hun eigen site?

Niet alle artiesten kunnen optreden, vergeet dat niet. Bovendien kan je dat niet je hele leven gaan doen. En ook tekstschrijvers hebben recht op een vergoeding. Je kan wel zeggen dat artiesten hun muziek onder Creative Commons gratis moeten weggeven, maar met zo'n model is het moeilijk geld verdienen. En als artiesten zelf hun muziek online verkopen dan zijn ze in feite ook producent geworden en hebben ze dezelfde belangen als onze leden. Wij hebben ook honderd kleine labels en producenten onder onze leden. Denk aan The Gathering die gewoon hun eigen label hebben opgezet en zichzelf verkopen.

Gaat de platenmaatschappij uiteindelijk verdwijnen door internet?

Maatschappijen hebben een belangrijke rol voor marketing en management. Maar je ziet hier veel bewegingen in. Als er maatschappijen overbodig worden, so be it. Dat verandert het hele traject van productie tot consument niet echt. De taken blijven dezelfde. De artiest die zelf produceert is zijn eigen maatschappij.

Hoe luister en kijk je zelf?

Ik heb een iPod met 20 gb van de tweede generatie, met een FM-zendertje van iTrip, ook al was die twee jaar geleden toen ik hem kocht nog niet legaal. En een dvd-hd-recorder met electronische programmagids. Ik koop 3 a 4 cd's per maand en besteedt voor 20 euro bij iTunes. Maar ik ben ook een fervent bibliotheekgebruiker (Muziekweb).

Wat gaat er dit jaar rond DRM gebeuren?

Andere grote labels gaan kijken hoe de DRM-vrije downloads van EMI gaan verkopen op onder meer iTunes. En als tweede ben ik benieuwd of Apple nu ook die DRM-vrije downloads wil openstellen voor kleine maatschappijen. Die verplichten ze nu nog om voor de Fairplay-DRM een licentie te betalen, terwijl ze helemaal nooit iets met DRM hebben gewild. Dus ik hoop dat Steve Jobs zich dit jaar aan zijn woord houdt.


Lees in deze interviewserie ook de gesprekken met componist Marco Raaphorst en de Consumentenbond.



Marco Raaphorst, 7 jaren geleden
afbeelding van Marco Raaphorst
DRM is gewoon niet meer van deze tijd. Maar ik begrijp het geworstel van de NVPI. Maar tijden veranderen, beroepen veranderen. Teksten en plaatjes lees je voor niets, en sommige website verdienen er veel geld mee. Nu.nl is gratis toegankelijk, het lezen en bekijken van plaatjes kost helemaal naks. Laat de hersentjes maar borrelen Wouter! Ja, dat kan allemaal. Open, sharing en toch geld verdienen. Mijn tip voor Wouter: koop het boek Wikinomics en lees het. De wereld is veranderd, data kent geen copyright. Ook aan WIKI's kun je geld verdienen. Aan Creative Commons ook. Sharing economy heet dat.
Wouter Rutten (NVPI), 7 jaren geleden
afbeelding van Wouter Rutten (NVPI)
te lezen op de site van creative commons: 'Maar als je een muzikant bent en leeft van je muziek, denk dan twee keer na voordat je de commerciële rechten op je creatief werk weggeeft. Veel muzikanten hebben ontdekt dat het vrijgeven van een werk voor non-commercieel gebruik een goed idee kan zijn. Maar geef niet meer rechten vrij dat zonder dat je dat zorgvuldig hebt overwogen. Natuurlijk bewonderen we allemaal vrijgevige zielen. Maar wees niet vrijgevig zonder goed over de gevolgen te hebben nagedacht'. en Creative Commons licenties zijn gebaseerd op het auteursrecht Dus data kennen wel degelijk copyright.
Wouter Rutten (NVPI), 7 jaren geleden
afbeelding van Wouter Rutten (NVPI)
Er viel een stukje weg. Wat ik maar zeggen wil is het volgende: we moeten niet in dogma's denken, maar kiezen voor de best passende oplossing. Elk systeem heeft voor- en nadelen. Dat geldt voor drm's met/zonder technologische beschermingsmiddelen maar ook voor creative commons (ook een drm, trouwens). Maar ook voor gepatenteerde software en open source software. Wat voor de ene gebruiker goed is, hoeft dat niet persé voor de andere te zijn. En wat voor de ene rechthebbende goed is, hoeft dat niet persé voor de andere te zijn.
Marco Raaphorst, 7 jaren geleden
afbeelding van Marco Raaphorst
Daar ben ik het weer helemaal mee eens. De keuze is aan de musicus. Maar let wel: bij de BUMA en de muziekindustrie heeft men nu geen keus. Het is of 'Alle rechten voorbehouden' of Creative Commons (of een ander licentie-systeem). In Amerika geldt dit niet en kun je als ASCAP-lid gewoon CC gebruiken. Die keuze-vrijheid lijkt mij wel een belangrijk punt. Maar goeds, het valt buiten de DRM-scope natuurlijk.
favomodo, 7 jaren geleden
afbeelding van favomodo
Zo lang DRM de betalende consument beperkingen oplegt (tegenover de niet betalende consument die vrijelijk alles kan doen met muziek of film), is het gedoemd te mislukken. Het blijft van den zotte dat je je bij legale DVD's waar je voor betaald hebt, je eerst door bespottelijke BIG-spotjes en reclame voor andere films moet heenworstelen. Dat is een beperking tegenover de gedownloade film die daar tenminste van ontdaan is. Ook het gedoe om een iTunes-album op een niet iPod te krijgen is belachelijk. Fijn dat Apple nu in ieder geval een poging doet om DRM te killen. Dat dat vervolgens 30 cent duurder moet worden, zorgt er echter voor dat het succes hiervan zal tegenvallen. Krijgen de platenmaatschappijen toch weer hun zin :-(
LEXY, 7 jaren geleden
afbeelding van LEXY
"Apple profiteert ook omdat het bij EMI gaat om grote bestanden met betere kwaliteit. Daardoor raken die iPods sneller vol en verkopen ze er meer." Hahaha, wat een onzin!!!
Wouter Rutten (NVPI), 7 jaren geleden
afbeelding van Wouter Rutten (NVPI)
@Favomodo: DRM en die spotjes (BIG is overigens software, staat niet op dvd's) hebben niets met elkaar te maken. DRM wordt sowieso niet toegepast op dvd's. Die zijn alleen beveiligd tegen het maken van kopieen. @Lexy: it's all about economics. Je bent snel klaar met je nano als je er in plaats van duizend tracks maar een derde daarvan kwijt kan. En je shuffle heeft ook wel weinig te shuffelen.
Rey Gamba, 7 jaren geleden
afbeelding van Rey Gamba
[quote]Zelfs bij Sellaband gaan ze uit van 50 duizend euro en dat is nog een laag bedrag. Een cd'tje gaat voor 7 euro naar de winkels, dus moet je zeker zevenduizend cd's verkopen om zelfs maar uit de kosten te kopen.[/quote] Bij SellaBand is men vooraf al uit de kosten. Alle believers(fans/investeerders) ontvangen een CD voor elke geinvesteerde part. Deze 5000 CD's zijn dus pre-orderded. Elke regulier verkochte CD is volle winst.
Marco Raaphorst, 7 jaren geleden
afbeelding van Marco Raaphorst
Citaat uit de laaste Bright: 'De regels uit de oude economie gelden niet als je producten oneindig kunt kopieren' (...) 'Ze noemen zichzelf de creatieve industrie, nou, dan moeten ze er maar iets op bedenken!' Is DRM een creatieve oplossing? The Pirate Bay versus de muziekindustrie? Zweden wint en snap de nieuwe economie zonder meer beter. De muziekindustrie moet slimmer worden. Ik kan zo voorspellen dat DRM overboord gaat. Dat deed ik al een aantal jaren geleden. Copy-Control is dood en DRM bijna. Nogmaals: de muziekindustrie moet veel slimmer worden. Omarm de nieuwe mogelijkheden, begrijp dat Napster gewoon mega handig was, dat Soulseek veel beter is dan iTunes en kom dan met een plan. Mensen willen geen DRM, mensen willen via Soulseek iets snel vinden, downloaden en verder verspreiden. En daarvoor willen ze best betalen. Fans geven enorm veel geld uit aan muziek, dus daar ligt het echt niet aan. De reden waarom iTunes en andere shops niet aanslaan: teveel gedoe (credit card betalen bv), slechte interfaces, beperkingen (DRM, levenslang aan Apple vast komen te zitten). Ten tijden van de CD had men geen alternatief, nu al jaren wel. Kortom: wees slimmer dan The Pirate Bay en Soulseek. Jahahaha... uitdagingen!
Hans, 7 jaren geleden
afbeelding van Hans
@Marco: Helemaal met je eens Marco. Laat de muziekindustrie maar eens slimmer zijn dan de gratis en bijna-gratis concurrenten.

Als ik nu lees dat ze de downloaders van muziek toch willen gaan vervolgen vrees ik dan dat niet gaat lukken. Dan heb je toch echt alle gevoel met de realiteit verloren. Hoe zou je dat in godsnaam willen handhaven?
Wouter Rutten (NVPI), 7 jaren geleden
afbeelding van Wouter Rutten (NVPI)
@Hans: waar lees je dat?
Hans, 7 jaren geleden
afbeelding van Hans
@Wouter: Je gaat me toch niet vertellen dat je het wel strafbaar wilt stellen maar dan niet gaat vervolgen?
Marco Raaphorst, 7 jaren geleden
afbeelding van Marco Raaphorst
Ja, Wouter: vervolgen doet Stichting BREIN wel. Zinloos. Delen op internet betekent niet vermindering van waarde. De oude wetmatigheden werken op internet totaal anders. Delen op internet betekent vermenigvuldigen en de muziekindustrie denkt zich rijk te kunnen rekenen. Helaas hebben ze daarin een aantal historische fouten gemaakt naar mijn idee.


NB: Om te kunnen reageren dien je aangemeld en ingelogd te zijn op de Bright Bunch, het gratis lidmaatschap van Bright. Je bekijkt dan de site bovendien advertentie-vrij.

Bright Bunch

inloggen aanmelden

Wie is nu Hier?

Er zijn momenteel 14 Bright Bunch leden en 138 bezoekers online.