Duurtest Mazda 6 (week 3): designer aan het woord

Duurtest Mazda 6 (week 3): designer aan het woord

28-01-2014 14:06 Laatste update: 28-04-2018 07:51

Op zoek naar de Brightste familieauto testen we de knappe Mazda 6. We stelden vragen aan de designer, Peter Birtwhistle.

Het was feest met de Mazda deze week. Gelukkig staat hij op banden met de geruststellende naam Blizzard erop, want de grote Japanse stationwagon mocht ploegen door de sneeuw. Ik zou liegen als ik niet liever die Audi SQ5 of A6 gereden had, maar voor tientallen duizenden euro's minder was het nog steeds goed toeven in de 6.

"Mijn" Mazda 6 schoongeveegd en klaar om de sneeuw te trotseren.

Na drie weken daten met de Mazda 6 is het tijd om de schoonfamilie te leren kennen. Wij stelden een paar vragen aan Peter Birtwhistle. Chief of Design voor Mazda Europa. De drie designstudios (Japan, Europa, VS) dragen allemaal ideeën en ontwerpen aan voor nieuwe auto's en Birtwhistle is eindverantwoordelijk voor de bijdrage uit Europa.

Wie zijn er zoal betrokken bij het ontwerpen van een auto als de Mazda 6?

Mazda heeft drie design studios die allemaal de kans krijgen bij te dragen aan de eerste ideeën voor alle auto's. De meeste mensen die bij ons werken hebben Automotive Design gestudeerd bij één van de gerenommeerde opleidingen. Daarnaast zijn er grafisch ontwerpers en mode ontwerpers werkzaam die zich bezighouden met het ontwerp van het instrumentarium, de kleuren en materialen. We hebben teams van specialisten in alle designstudio's. Om ervoor te zorgen dat in alle aspecten de smaak van de wereldwijde bevolking gerepresenteerd wordt. Het ontwerp wordt altijd uitgewerkt bij onze designteams in Hiroshima.

De Mazda 6 heeft een heel laag, lang en sportief uiterlijk. Hoe is het mogelijk dat je aan de binnenkant van de auto daar weinig nadeel van hebt.

De ruimte voor de inzittenden wordt bij Mazda vastgelegd voordat we het definitieve exterieurontwerp bepalen. Ons doel is een ruim aanvoelend interieur te creëren en dat lukt op deze manier altijd. De manier waarop onze SkyActiv motoren en aandrijving in de auto geplaatst zijn, heeft als resultaat dat we een bijzonder lange neus hebben voor een voorwielaangedreven auto en de cabine dus naar achteren wordt "gedrukt". Als gevolg hebben we een bijzonder sportief profiel dat je vaker ziet bij achterwielaangedreven auto's.

De nieuwe Mazda 3 en deze Mazda 6 zijn duidelijk familie. Wordt in de designstudio geschaald met bepaalde elementen?

Beide auto's zijn beïnvloed door onze KODO design filosofie. Dat resulteert in sterke overeenkomsten. We hebben de 6 een meer serieuze en gedistingeerde look gegeven en de 3 is jonger en sportiever om een andere doelgroep aan te spreken. Maar beide auto's zitten wel in een mainstream segment. Dus is het belangrijk dat de familierelatie zichtbaar is. Overigens betekent dat niet dat we deze filosofie voor al onze toekomstige auto's aanhouden.

Shinari Concept Car

De Mazda 6 sedan was trouwens de eerste auto geïnspireerd op de Shinari Concept Car. De eerste wagen in de KODO design filosofie. De Sportbreak die jij nu test moest vooral een goeie balans kennen tussen functionaliteit en sportiviteit. Volgens mij is dat gelukt.

Audi, Subaru en Volvo zijn slechts een paar merken die quasi-offroad versies van hun auto's maken. De Allroad bij Audi, de Outback bij Subaru en de Cross Country bij Volvo. Waarom zien we dat niet terug bij Mazda?

Er is serieuze vraag naar een dergelijke auto in bepaalde delen van de wereld. Voor ons is het belangrijk om te zien of het zakelijk gezien haalbaar is. Meer kan ik daar helaas niet over zeggen. In Amerika verkopen we bijvoorbeeld de CX-9, die is groter dan de Mazda 6. Maar in Europa is er weinig vraag naar een dergelijk model.

Van eerdere Mazda 6's hebben we sportieve MPS versies gezien, hoe zou die eruit zien als er van de huidige 6 een MPS komt?

Hoogstwaarschijnlijk zullen we dat op dezelfde manier aanpakken als eerder. Niet te agressief, zoals Subaru die rallymodellen voor op straat maakt. Maar smaakvol agressief.

Op internet zijn er vaak fans die zelf aan de haal gaan met Mazda-ontwerpen. Zoals de jongen die een coupé schetste op basis van de huidige 6. Wat is jullie reactie als ontwerpers daarop?

Dit ziet er goed uit en het zou geweldig zijn om een dergelijke auto op de markt te kunnen brengen.