Weg met winterbanden!

Weg met winterbanden!

03-02-2014 09:31 Laatste update: 28-04-2018 07:51

Winterbanden zijn 'de rigueur' tegenwoordig. Maar de echte overwinteraar wil een paar rupsbanden onder z'n leaseauto.

Na decennialang het hele jaar op hetzelfde paar bandjes gereden te hebben, schijnen we tegenwoordig ons huis niet meer uit te kunnen in de winter als er geen speciaal winterrubber onder de auto ligt. Dat heeft twee overduidelijke oorzaken: de toename van het aantal leaseauto's, waarbij die winterbanden door de baas betaald worden (en je paranoia dus geheel gratis is) én de toenemende professionalisering van de booming business van de bangmakerij.

Vorige week was ik exact 1 dag heel blij dat er winterrubber onder de Mazda 6 lag, maar voor de rest van de winter heb ik ze nog geen dag gemist. Het is inmiddels februari! Sterker nog: de Ford Kuga stuurde minder lekker en gaf veel meer bandengeluid door de winterbandjes.

Rijd je niet óp sneeuw of ijs of water, dan zijn de voordelen van winterrubber zeer discutabel te noemen. Het schijnt dat de voordelen van de compound onder de 7º C ook absoluut geen uitgemaakte zaak is.

Stel dus dat je die winterbandjes zelf moet betalen, of er principieel op tegen bent? Hoe kom je dan de dagen door dat er wel een vers pak sneeuw tussen jou en het huis van je moeder ligt? Met Track N Go. Vier rupsbanden die je onder een gewone auto kunt monteren. De site beweert dat je dit en 15 minuten lukt. Waarschijnlijk heb je dan een verwarmde garage en ben je een getraind Formule 1 monteur. Maar in een half uur moet het toch lukken.

Vervolgens ploeg je door sneeuwwallen tot maximaal 60 kilometer per uur, over rotondes en pak je die parkeerplaats die de sneeuwschuiver volgeschoven heeft.

Twee nadelen: de Track 'n' Go is te bestellen, maar deze winter zul je hem niet meer onder je auto zien. En de prijs is 25.000 dollar. Daar kun je zeker 50 jaar winterbanden voor kopen.

Check ook onze duurtesten op zoek naar de 'Brightste familie-auto'.