'AppleCare wordt abonnementsdienst'

'AppleCare wordt abonnementsdienst'

13-05-2013 08:41 Laatste update: 28-04-2018 11:59

Consumenten hoeven vanaf de herfst niet meer per Apple-product AppleCare aan te schaffen maar zijn in één keer klaar.

Willen bezitters van een apparaat van Apple hun standaard garantie nu verlengen moet per product AppleCare worden aangeschaft. Dat wordt in de toekomst makkelijker, los van de verduidelijking die Apple de Nederlandse consument al beloofd heeft na onder andere jaren kritiek van de Consumentenbond.

Vanaf de herfst van dit jaar verandert er namelijk nogal wat aan AppleCare, meldt AppleInsider op basis van anonieme bronnen. AppleCare zou een abonnementsdienst worden, verbonden aan de klant en niet aan een los apparaat zoals nu. Heeft iemand meerdere Apple producten zoals iPhone, iPad of Mac zouden die allemaal onder dat AppleCare abonnement vallen.

De wijziging moet AppleCare aantrekkelijker en goedkoper maken voor consumenten. Gebruikers van de dienst zouden onder de vernieuwde dienst ook 24/7 telefonische hulp kunnen krijgen. Daarnaast wil Apple klanten via iMessage technische hulp gaan bieden. Ook zou de standaard telefonische ondersteuning voor klanten omhoog gaan naar één of twee jaar, nu is dat 90 dagen.

Het is nog niet duidelijk wat het vernieuwde AppleCare gaat kosten. Ook roept de dienst wat vraagtekens op. Worden Apple-producten die klanten al bezitten straks gedekt door de dienst? En hoe lang, zeker het het oog op de standaard twee jaar waar Nederlanders/Europeanen recht op hebben?

Naast de vernieuwing van AppleCare worden ook de Apple Stores aangepakt. Die gaan meer reparaties aan voornamelijk iPhones uitvoeren. Nu krijgen klanten in geval van schade vaak direct een nieuw of gereviseerd toestel meer naar huis.

Nog dit jaar wil Apple klanten vaker ter plaatse helpen en hun beschadigde producten in de winkel repareren. Nu worden enkel speakers, ontvanger, home-knop, vibratiemotor en batterij ter plekke gerepareerd.

Vanaf juni wil zouden daar kapotte schermen bij komen. In juli volgt dan reparatie van camera, standby-knop en moederborden in Apple Stores. De veranderingen worden eerst in de VS ingevoerd waarna internationale ondersteuning snel zou volgen. Voor mensen zonder AppleCare wordt dergelijke reparatie goedkoper; nu moet vaak een standaard tarief voor vervanging van het hele toestel worden betaald.