'VR-content valt tegen en headsets zijn te lomp'
Bright Business

'VR-content valt tegen en headsets zijn te lomp'

woensdag 30 augustus 2017 07:55

Loopt de VR-zeepbel alweer leeg? De belangstelling bij consumenten voor dure VR-headsets valt tegen.

Facebook (Oculus) en HTC (Vive) verlaagden deze zomer de prijzen voor hun VR-brillen met honderden dollars. Maar volgens TechCrunch is dat niet omdat de twee bedrijven verwikkeld zijn in een harde concurrentiestrijd. “HTC en Oculus proberen niet langer uit te vinden wie Betamax is en wie VHS”, stelt Lucas Matney van TechCrunch. Nee: “Op dit moment proberen ze vooral te voorkomen dat high-end VR geen volgende LaserDisc wordt.” (De LaserDisc flopte. Bij videobanden won VHS de strijd.)

De verkoopcijfers van de geavanceerde VR-brillen zijn immers niet om over naar huis te schrijven. Na bemoedigende verkopen in de maanden na de introductie van de PlayStation VR-headset verkocht Sony tussen februari en juni met moeite honderdduizend headsets. HTC en Facebook/Oculus hebben helemaal geen verkoopcijfers bekendgemaakt, en dat stemt allesbehalve optimistisch. Volgens analisten zijn er van de twee VR-brillen minder dan een half miljoen exemplaren verkocht.

“De technologie is ongelooflijk spannend, en heeft het potentieel om op een dag heel groot te worden”, citeert TechCrunch een anonieme veteraan uit de games-industrie. “Maar op dit moment zijn de hardware en software er nog niet klaar voor.” Het aanbod van goede VR-games is karig en de high-end brillen zijn te lomp en te duur. Volgens TechCrunch is de conclusie onvermijdelijk: “Deze VR-cyclus is dood”.

Microsoft

Aan Microsoft lijkt die boodschap niet besteed. Het bedrijf kondigde deze week aan dat het met zijn 'Mixed Reality'-headset nog onder de prijs van Oculus en HTC duikt: de headset die later dit jaar op de markt komt, gaat 299 dollar kosten. Voor 399 dollar heb je de headset in combinatie met de bijbehorende motion controllers.

Maarten is op hoofdredacteur Erwin na de meest ervaren internetjournalist in de Bright gelederen. Hij heeft voor vrijwel alle grote sites gewerkt en doet dat nog steeds trouw bij Bright. Zijn hobby's zijn slapen en chocola eten.

Nieuwsbrief