Heeft de motor-TomTom nog bestaansrecht?

Heeft de motor-TomTom nog bestaansrecht?

22-02-2018 18:38 Laatste update: 26-04-2018 13:33

TomTom komt met een nieuw navigatiesysteem voor motorrijders. Heeft dat nog zin nu je daar smartphones voor kan gebruiken?

Vandaag heeft TomTom op de Motorbeurs in Utrecht zijn nieuwe TomTom RIDER 550 voor motorrijders gepresenteerd. Volgens het persbericht is de Rider 550 sneller en verbeterd op het gebied van connectiviteit. De vorige versies, zoals de RIDER 450, moet je nog aan een computer koppelen met een kabel om hem te updaten, maar de 550 belooft helemaal draadloos te zijn. Alles is zowaar via wifi te updaten. Ook ondersteunt de 550 voortaan Siri en Google Now, zodat je met je stem je smartphone kan bedienen om bijvoorbeeld handsfree een gesprek op te nemen of het volgende muzieknummer af te spelen. 

Allemaal mooi en aardig, maar je kan je afvragen of een los navigatiesysteem zoals de Rider nog wel bestaansrecht heeft. Het stikt van de goede navigatieapps die gratis zijn of maar een fractie kosten van de 399 euro die TomTom voor de Rider 550 vraagt. TomTom heeft zelf ook de TomTom Go Mobile-app die 20 euro op jaarbasis kost. Die app biedt de meeste functies die een los TomTom-apparaat ook heeft. En als je een grote smartphone hebt, zoals de Galaxy S8+ of een iPhone 7 Plus of 8 Plus, dan zijn die schermen groter dan de 4,3 inch van de TomTom Riders. 

Wat betreft leesbaarheid in de felle zon doet een Rider niet onder voor mijn iPhone 8 Plus. Ik merk ook bijna geen verschil meer tussen schermgevoeligheid en de bediening van het touchscreen met motorhandschoenen aan. Dat doet mijn iPhone 8 Plus even goed of slecht als de voorganger, de Rider 410.

Lastig concurreren met smartphones

Het wordt voor fabrikanten als TomTom steeds moeilijker om met navigatiekastjes te concurreren met smartphones. In de auto is dat al veel langer aan de gang, maar op de motor, waar er toch andere eisen worden gesteld, zoals waterdichtheid en bediening met handschoenen, is het einde ook in zicht.

Maar dat wil nog niet zeggen dat de Rider 550 helemaal geen bestaansrecht heeft. Naast de TomTom Rider 410 heb ik ook een Garmin Zumo 590 en een nogal onbekende Tripy II geprobeerd. Op mijn smartphone staan wel 10 navigatie-apps, maar persoonlijk gaat mijn voorkeur nog steeds uit naar de gebruikersvriendelijkheid van de TomTom, zowel de app als de losse apparaten. Live traffic van TomTom vind ik bijvoorbeeld zoveel prettiger werken dan de concurrentie.

Smartphonehouder

Bij de TomTom Riders krijg je bijvoorbeeld een zeer goede, draaibare quickmount voor op de motor die hem meteen oplaadt en van stroom voorziet. Op de motor moet je ook een speciale smartphonehouder kopen. TomTom Riders kunnen ook een stuk beter tegen een stootje of een val op de grond dan de meeste smartphones. Maar het oude argument dat de navigatie-systemen waterdicht zijn en de smartphone niet, gaat tegenwoordig ook niet meer op. De meeste high-end smartphones zijn nu waterbestendig.

Om de aanschaf van een Rider voor motorrijders aantrekkelijker te maken, biedt TomTom gebruikers een grote selectie van de mooiste motorroutes wereldwijd. Motorrijders toeren immers graag. Die routes zijn met de Rider 550 via MyDrive nog makkelijker te plannen met Points of Interests en TripAdvisor-reviews.

Als je de Rider 550 vergelijkt met zijn eigen TomTom-rivaal, de Go Mobile-app, dan is de vergelijking dus niet zo zwart-wit als: 20 euro voor de app en 399 euro voor het kastje. Ga je voor de TomTom Go Mobile-app, dan betaal je ieder jaar abonnementskosten van 20 euro voor de app en dan nog een abonnement voor flitsers en Live Traffic, die ook weer meerdere tientjes op jaarbasis kosten. Die zitten allemaal verwerkt voor de levensduur (lees: zolang TomTom het apparaat ondersteunt) inbegrepen in de prijs van een Rider.

Of de nieuwe Rider 550 die 400 euro waard is, hoop ik binnenkort te testen in een Uitpakparty.