Eerste indruk: Mercedes E-klasse verslaat grote broer

Eerste indruk: Mercedes E-klasse verslaat grote broer

02-03-2017 10:06 Laatste update: 26-04-2018 23:22

Rutger testte de nieuwe features in de Mercedes E, zoals het nieuwe dashboardscherm: "Alsof een iPad is gekruist met een stokbrood."

De S-klasse was jarenlang zowel voor Mercedes als daarbuiten het toppunt van technologie in auto's. Veel nieuwe vindingen werden op deze auto geïntroduceerd. Ook de huidige S-klasse is een wonder van techniek. Maar niet langer de vaandeldrager. Enerzijds heb je Tesla dat met een agressieve update-strategie nieuwe features toevoegt aan bestaande auto's en risico's neemt met autonoom rijden die andere automakers niet durven nemen. Maar daarnaast is er nu ook concurrentie vanuit de eigen familie. De nieuwe Mercedes E-klasse is zijn grote broer voorbijgestreefd op het gebied van technologie. 

Mercedes Me

We reden in de Mercedes E-klasse, maar al voordat we ingestapt waren had hij indruk gemaakt. De Mercedes Me-app kan wat je verwacht van zo'n app en we ook al vaker hebben gezien; vertellen dat je ramen nog open staan of je deur niet op slot. Op afstand voorverwarmen. Noem het maar op. Maar de integratie van diensten gaat dit keer verder. Heb je op je smartphone in Google Maps een route gezocht, dan stuur je die gewoon via het bekende icoontje naar je Mercedes. Stap je uit na het navigeren, dan neemt de app op je smartwatch het laatste stukje van de route over. 

Superbreedbeeld

Eenmaal in de auto valt het scherm meteen op. Het lijkt of iemand een iPad met een stokbrood gekruist heeft. Het scherm begint links waar je het zou verwachten, maar houdt rechts pas op bij het dashboardkastje. Dat geeft Mercedes eindeloos veel mogelijkheden voor schermconfiguratie. Van hele traditionele setups met klokken achter het stuur en een navigatiekaart rechts daarvan, tot een dynamische setup waarbij informatie alleen weergegeven wordt als het voor de bestuurder relevant is. 

Interface

Er zijn zeker 5 manieren om de auto te bedienen. Sturen gaat nog steeds met een groot rond stuur, gas geven en remmen met pedalen bij je voeten, maar de rest kan op velerlei manieren.

  1. Onder de duimen zitten twee thumbpads. De linker voor het linkerscherm, de rechter voor het rechterscherm. Het vereist wat oefening, maar dan hoef je de handen niet van het stuur te houden en de ogen slechts kort van de weg.
  2. Klik op het gezicht en je kan praten met de voicecontrol in de auto of met Siri.
  3. Een soort slangenkop die uitsteekt uit de middenconsole laat je swipend en klikkend de auto bedienen.
  4. Onder die slangenkop zit een draaischijf waarmee je ook de interface kunt besturen. 
  5. Er is een app die je toegang kunt geven tot bijvoorbeeld de sfeerverlichting en de entertainment-opties. 

Voordat je de E-klasse de jouwe kunt noemen, heb je dus wel een kleine leercurve te gaan, maar dan rijd je wel een auto die technisch nog geavanceerder is dan zijn grotere broer. Dat zal overigens niet lang stand houden. Als de S-klasse een update krijgtm worden alle speeltjes uit deze auto ongetwijfeld overgenomen. En een paar nieuwe geïntroduceerd natuurlijk. 

Lees ook onze auto-tests in de rubriek Duurtest