Eerste indruk: Oculus Rift

Eerste indruk: Oculus Rift

24-08-2012 13:02 Laatste update: 28-04-2018 16:38

De virtual reality-bril Oculus Rift laat je gamen in een virtuele wereld zoals je nog nooit hebt meegemaakt.

Het prototype van het Kickstarter-project Oculus Rift is voor enkele dagen in Nederland. In een kleine Amsterdamse bovenkamer zit Nate Mitchell (rechts op de foto), vicepresident van Oculus, met zijn product dat de gamewereld moet gaan veranderen. Mitchell meldt tot drie keer toe dat het prototype nog lang niet af is en dat de huidige virtual reality-bril het beste als een hele vroege alphaversie gezien kan worden: "Dit is absoluut geen consumentenproduct, maar het geeft je wel een idee van waar we heen willen."

De Oculus Rift is in de eerste instantie bedoeld voor game-ontwikkelaars die met de developer kit (voor 300 dollar via Kickstarter te koop) hun games met de virtual reality-bril compatibel willen maken. Grootheden in de game-industrie als Gabe Newell (Valve), John Carmack (id Software) en Markus Persson (Mojang) hebben hun steun al betuigd. Oculus wil de Rift nu aan een groter publiek presenteren, waarbij de nadruk wordt gelegd op de potentie van het product in plaats van de kwaliteit van het prototype.

Oude skibril
Eigenlijk is de Oculus Rift een oude skibril met twee LCD-schermen en een HDMI-ingang, die met een paar rollen ducktape op zijn plaats worden gehouden. Het externe kastje dat de bewegingen van je hoofd bijhoudt, is met verf beschilderd. Je kunt de potloodstrepen van het designconcept nog zien. De Oculus Rift kom op het eerste gezicht over als een geinig studentenproject, maar deze gedachte verandert zodra je de virtual reality-bril opzet. De twee schermpjes, die samen een resolutie van 1280 bij 800 pixels hebben, vormen een compleet nieuwe wereld met mooie kleuren en het belangrijkste: diepte.

De diepte die je ziet komt door de glazen die voor de schermen gemonteerd zijn. Hierdoor is alleen het middelste gedeelte scherp, net zoals je ogen functioneren. Als je naar een hoek kijkt, merk je dat het beeld een beetje vaag blijft. Zodra je ook je hoofd meebeweegt, wordt het beeld weer scherp. Volgens Mitchell wordt dit nog verbeterd, maar tijdens het gamen ondervind je hier weinig last van. Dit komt ook omdat de Oculus Rift erg goed op bewegingen met het hoofd reageert, zonder merkbare vertragingen.

DOOM 3
Het gamen zelf is een compleet nieuwe ervaring. Ik speelde een aangepaste versie van DOOM 3 en bestuurde de game met de Oculus Rift en een Xbox 360-controller. De controller heb je nodig om te rennen en te schieten, en met de Oculus Rift kun je richten en om je heen kijken. Omdat je geen zwarte balken in de hoeken van het scherm ziet (zoals bij veel virtual reality-brillen het geval is), heb je niet de mogelijkheid om even je ogen te laten rusten. Het lijkt echt alsof je in een andere wereld rondloopt, terwijl je gewoon in je stoel zit.

De ingame-actie voelt met de Oculus Rift nog een beetje vreemd aan. Je richt met je hoofd, waardoor je niet echt een vizier hebt zoals je met een controller gewend bent: het rondkijken en richten gaat gekoppeld. Dit kan soms een beetje verwarrend werken, met name wanneer vijanden van verschillende hoeken op je af springen. Deze situaties zijn erg indrukwekkend, want door de Oculus Rift lijkt het alsof sommige monsters met hun klauwen de neus van je gezicht afscheuren.

Uitgeput
Nadat ik drie minuten met de Oculus Rift heb gegamed, was is compleet uitgeput. En erg duizelig. De virtual reality-ervaring is heftig, mede omdat je hersenen denken dat je beweegt en je lichaam juist het tegenovergestelde doorgeeft. De ervaring was echter onvergetelijk. Hoewel de graphics van DOOM 3 nog lang niet beeldschoon waren, was het voor de eerste keer dat ik mij compleet in een andere wereld bevond. En dat is voor een prototype van de Oculus Rift-developer kit een grootse prestatie.

De vraag blijft echter: gaat de Oculus Rift bij gamers aanslaan? Velen gamen omdat ze het ontspannend vinden en dat is de Oculus Rift totaal niet. Het is moeilijk voor te stellen dat gamers met gemak een uur de virtual reality-bril op kunnen hebben. Volgens Mitchell is dit echter wel mogelijk: "Je moet er gewend aan raken, net als bij 3D-films. Hoe vaker je de Oculus Rift gebruikt, hoe minder last je krijgt van de mogelijke bijverschijnselen. Ik kan de bril voor een lange periode gebruiken zonder dat ik duizelig of misselijk wordt."

De Oculus Rift is een ervaring die je echt zelf geprobeerd moet hebben om je eigen mening te vormen. De toekomst van gamen is met de virtual reality-bril wel weer een stukje dichterbij gekomen, al vergt het wel een duidelijk evenwichtsgevoel en sterke maag.