Eerste indruk: TomTom Curfer meet je rijgedrag

Eerste indruk: TomTom Curfer meet je rijgedrag

11-11-2016 10:10 Laatste update: 27-04-2018 01:57

De TomTom Curfer leest statistieken die uit je auto komen rollen, zodat je beter inzicht krijgt in je rijgedrag en de gezondheid van je auto.

Tussen de herkenbare nieuwe TomTom-producten die recent gepresenteerd werden zat ook een wonderlijk nieuw apparaat: de Curfer. Het is een dongle die je aan een poort in je auto kunt hangen. Vervolgens kun je alle informatie die je auto je kan geven (van turbodruk tot toerental, van brandstofniveau tot barometrische druk) aflezen in een app. 

Waarom zou je dat willen? Goeie vraag. De Curfer kan bijhouden hoe je rijstijl is (en dus ook de rijstijl van wie je auto geleend heeft), je kunt bijhouden waar je gereden hebt en de technisch onderlegde gebruiker zou op basis van veranderingen in de metingen zelfs problemen met de auto kunnen diagnosticeren. Mocht je het type zijn dat zijn auto altijd kwijt is op de parkeerplaats, dan is de Curfer ook een uitkomst. Voor het gemak kun je het apparaatje het beste zien als hardloophorloge voor je auto. 

Waar zit je OBD-poort?

Installeren in mijn Skoda Octavia uit 2009 was een eitje. De app vertelt je waar in je auto de OBD-poort (onboard diagnostics) zit, waarna je het apparaat simpelweg op de aansluiting schuift. Volgens de app had ik waarschijnlijk een verlengsnoertje nodig (niet meegeleverd), maar dat bleek niet het geval. De app op mijn telefoon maakt via bluetooth verbinding met de Curfer, waarna je bij het gasgeven de naald op je smartphoneklokje ziet bewegen. Auto's vanaf 2004 hebben in ieder geval een OBD poort, maar veel oudere auto's ook. Voor het aanschaffen is het goed om op de TomTom-site even te checken of je auto compatibel is met Curfer. 

Het hoofdscherm waarin TomTom je cijfers geeft voor soepel en voorzichtig accelereren, remmen en bochten nemen vind ik persoonlijk niet zo interessant. Ik weet inmiddels dat je voor een bocht al van het gas af moet, uit moet rollen, dan remmen en vervolgens de bocht nemen. Maar ik houd ervan om bochten op hoge snelheden te nemen als ik alleen in de auto zit. Leuker én beter voor het milieu. Maar TomTom vindt dat het niet zo hoort. 

Kijk, daar links bovenin, onder dat klepje, naast dat schroefje. Daar zit de Curfer. 

Het tracken van mijn routes vind ik echter wel geinig. Ik kan precies zien wat de motor in mijn auto aan het doen was op elke plek in het traject. Of ik daar over twee weken nog een keer naar kijk, weet ik niet. Wat ik wel zeker weet is dat ik deze data niet via social media wil delen. Gelukkig wordt slechts een samenvatting gedeeld, maar het blijft onlogisch. Zouden we straks in het elektronisch patiëntendossier ook onze medicijninname kunnen delen via Facebook? 

Is hij nuttig genoeg?

De TomTom Curfer doet wat hij belooft te doen. Hij is gebruiksvriendelijk en overzichtelijk. Maar de vraag is voor wie het product zinvol (of leuk) genoeg is om 80 euro aan te besteden. Daarvoor zou wat mij betreft in ieder geval een wat meer open platform een must zijn. Dus bijvoorbeeld integratie met IFTTT. Ik zou als ik richting huis vertrek wel volautomatisch het tijdstip waarop ik arriveer door willen sms'en. Of als bepaalde waarden te hoog of te laag zijn een rapportje gemaild krijgen met mogelijke problemen en oplossingen. 

Meer reviews in de rubriek Eerste Indruk