© Bloomberg

Nieuw bij Spotify: reclame per nummer

Nieuw bij Spotify: reclame per nummer

20-06-2017 07:42 Laatste update: 15-10-2017 09:18

Spotify probeert een nieuwe manier van geld verdienen uit: bedrijven kunnen een nummer sponsoren. Het gaat om een test, alleen voor niet-betalende gebruikers.

Sponsored Songs, zoals de nieuwe functie heet, is geen banner in de app of browser. Je herkent het als er achter de titel van een nummer staat 'by SPONSORNAAM', schrijft The Verge. De gesponsorde nummers worden geselecteerd op basis van je muzieksmaak en zijn meteen af te spelen en op te slaan als de gebruiker dat wil, volgens TechCrunch.

Meer op rtlz.nl: Spotify geeft Nederlandse studenten 50 procent korting

Met de optie, die is uit te zetten door betalende gebruikers, hoopt Spotify meer te verdienen aan zijn niet-betalende gebruikers die aanmerkelijk minder opleveren dan de gebruikers van de betaalde versie van de streamingdienst. Eerder al konden bedrijven populaire playlists sponsoren. 

Naar de beurs

Vorig jaar leed Spotify een verlies van 539 miljoen euro bij een omzet van 2,9 miljard euro. Later dit jaar wil het bedrijf, dat bij de meest recente financieringsronde werd gewaardeerd op 8 miljard euro, naar de beurs.

Spotify heeft volgens eigen opgave 140 miljoen actieve gebruikers. Daarvan hebben er zo'n 50 miljoen een betaald abonnement. De belangrijkste concurrent van Spotify, Apple Music, heeft 20 miljoen betalende gebruikers. De betalende gebruikers zijn op dit moment goed voor ongeveer 90 procent van de omzet van Spotify, dat vorig jaar 295 miljoen euro binnenharkte met reclame. 

Nieuwe deals met muzieklabels

Om de verliezen terug te dringen sloot Spotify eerder dit jaar nieuwe licentiedeals met onder meer 's werelds grootste muziekbedrijf, de Universal Music Group. Spotify hoeft door de nieuwe afspraken een kleiner deel van zijn omzet af te dragen aan de muzieklabels.

In ruil daarvoor hebben de labels de mogelijkheid gekregen om de toegang tot nieuwe hitalbums te beperken tot de betalende gebruikers van Spotify

Bron: Bright.nl