© NPO

10.000 Facebookers stoppen ermee: 'Het lijkt erop dat dit snel overwaait'

Presentator Arjen Lubach riep op om te stoppen met Facebook.

10.000 Facebookers stoppen ermee: 'Het lijkt erop dat dit snel overwaait'

12-04-2018 12:16 Laatste update: 02-05-2018 14:56

"Je ziet een minimaal verschil", zegt social media-expert Levi Witbaard over de trend om Facebook vaarwel te zeggen. Een flinke groep gaf gisteravond gehoor aan de oproep van tv-maker Arjen Lubach.

Volgens NU.nl verwijderden tienduizend mensen hun Facebook-account. De nieuwssite concludeert dat na een steekproef onder ruim 8200 mensen die zich hadden aangemeld voor de pagina 'Bye Bye Facebook' van de presentator.

In totaal zeiden zo'n 30.000 mensen mee te doen aan de actie. Van de 8.200 bekeken accounts bleek het profiel van 2.800 deelnemers vanochtend niet meer te bestaan.

Daarmee lijkt zo'n 34 procent van het totale aantal deelnemers van de actie daadwerkelijk te zijn vertrokken, zo'n 10.000 mensen dus. Dat is 0,1 procent van het totaal van circa 10 miljoen Nederlandse Facebook-gebruikers.

Nauwelijks te meten

Het is mogelijk dat Nederlandse gebruikers hun account los van de actie van Lubach definitief hebben afgemeld van Facebook, maar dat is nauwelijks te meten. Een verwijderd Facebook-account is bovendien pas na twee weken definitief verwijderd. Tot die tijd kunnen gebruikers hun account nog heractiveren zonder verlies van berichten, vrienden en likes. Ook kunnen ze beslissen weer een nieuw account aan te maken.

De cijfers van de Facebook-paginalikes van grote Nederlandse media geven ook een indicatie van het effect van 'Bye Bye Facebook'. Waar dat aantal likes normaal gesproken wekelijks met 0,1 tot 0,3 procent stijgt, is nu een lichte daling te zien, maar meestal niet meer dan 0,1 procent. Sommige mediapagina's vertonen nog steeds een lichte groei.

'Geen significatie verandering'

"We zien sinds de actie van Arjen Lubach geen significante wijziging in het Facebook-gebruik in Nederland," zegt Levi Witbaard, marketing director van OBI4wan, een bedrijf dat voor ruim duizend klanten een tool voor socialmedia-monitoring biedt. "We monitoren het aantal berichten op Facebook, niet het totaalaantal gebruikers in Nederland. Maar kijkend naar de populaire Facebook-pagina’s in Nederland zie je slechts een minimaal verschil."

Witbaard verwacht nauwelijks effect op de lange termijn. "Het lijkt erop dat dit snel overwaait". Er zijn bijvoorbeeld ook massale oproepen geweest om WhatsApp te verwijderen vanwege de overname door Facebook, maar uiteindelijk heeft bijna niemand dat gedaan. "

De kortste weg naar een leven zonder Facebook:

In deze video tonen we je de kortste weg naar een leven zonder Facebook.