Apple grootste op groeiende wearable-markt

Apple grootste op groeiende wearable-markt
2 maart 2018 om 15:21
Laatste update: 26 april 2018 om 13:02

Apple heeft Fitbit onttroond op de markt voor wearables.

De wereldwijde markt voor wearables zoals slimme horloges en fitnessarmbanden is in 2017 met 10,3 procent gegroeid, berekende marktanalist IDC. Dat is minder dan de 27,3 procent waarmee waarmee de markt in 2016 groeide. Die daling is niet te wijten aan een gebrek aan interesse van consumenten. Integendeel: volgens IDC zijn een aantal makers van wearables totaal van de markt verdwenen.

De overblijvende bedrijven hebben hun plaats ingenomen, met Apple voorop. Volgens IDC is de interesse in slimme horloges gegroeid, en is de smaak van klanten verfijnder geworden. "Apple heeft de juiste plaatsing om aan die vraag te voldoen", aldus IDC. En dus werd Apple in het vierde kwartaal voor het eerst de grootste maker van wearables.

Fitbit grote verliezer

Apple had afgelopen jaar een marktaandeel van 15,3 procent, een toename van 55,9 procent vergeleken met 2016. Het Chinese Xiaomi komt met een marktaandeel van 13,6 procent op de tweede plaats. Fitbit is de grote verliezer en staat nu op de derde plaats met 13,3 procent marktaandeel. In 2016 was Fitbit nog marktleider. Garmin en Fossil staan op de vierde en vijfde plaats.

IDC verwacht dat de markt voor slimme horloges en dergelijken zich de komende jaren op rap tempo blijven doorontwikkelen. Als voorbeeld wijst de analist op de nieuwste Apple Watch, waar ook mee gebeld kan worden. Apple verscheepte volgens IDC in het vierde kwartaal van 2017 in totaal 8 miljoen Apple Watches, waarmee het bedrijf het grootste marktaandeel van het jaar kreeg. 

Volg Bright op YouTube

Lees meer over:

Deel via