Zoveel geld legt Spotify toe op jouw abonnement
Spotify gaat vandaag naar de beurs. De muziekdienst biedt zijn abonnementen eigenlijk nog steeds te goedkoop aan.
Een bedrijf dat naar de beurs gaat, ook bij een onorthodoxe beursgang als die van Spotify, is verplicht om uitvoerig te rapporteren over hoe het ervoor staat. Uit de documenten van het Zweedse bedrijf blijkt dat de kosten voorlopig aanzienlijk groter zijn dan de baten. Jouw abonnement is eigenlijk dus te goedkoop. Wie een gratis lidmaatschap heeft is helemaal een dure klant.
Sterker nog: heb jij een gratis account? Dan moest Spotify de afgelopen jaren geld daarop toeleggen: in feite luisterde je dus gesubsidieerd naar muziek. De zogenoemde cost of revenue voor gratis gebruikers lag in 2015 en 2016 op 116 en 112 procent. Dat betekent dat voor iedere euro omzet 1,16 euro aan kosten moesten worden gemaakt in 2015. Dat zijn bijvoorbeeld kosten voor royalty's die Spotify moet betalen aan muzikanten en rechthebbenden, distributiekosten, creditcardkosten, materiaal- en systeemkosten en de klantenservice.
Vorig jaar daalde dat voor het eerst onder de 100 procent, naar 90 procent. Dat betekent dat er dus voor het eerst wat brutowinst werd gemaakt op gratis gebruikers. Op dit moment zijn dat er 92 miljoen, zij brachten een schamele 42 miljoen euro aan brutowinst met zich mee: nog geen halve euro per gebruiker.
Abonnees brengen geld binnen
De premiumgebruikers leveren veel meer op. Zij waren in 2017 samen goed voor een brutowinst van 806 miljoen euro. De kosten voor iedere euro omzet kwamen uit op 78 procent. De 71 miljoen betalende gebruikers leverden het bedrijf per stuk een brutowinst op van 11,35 euro.
De advertentieopbrengst voor niet-betalende leden is dus bijna verwaarloosbaar. Toch is de gratis dienst voor Spotify van groot belang, omdat veel premiumleden beginnen met een gratis abonnement.
Het onbetwistbaar dat de groei er flink in zit bij Spotify. In 2015 werd er een omzet in de boeken gezet van 1,94 miljard euro. In 2017 was dat al ruim verdubbeld naar 4,09 miljard euro omzet.
Die omzet komt van dus twee kanten: voor 90 procent (3,67 miljard) van betalende leden. De overige 10 procent (416 miljoen) komt uit advertenties die niet-betalende gebruikers krijgen te zien.
Zwaar verliesgevend
Maar dat betekent zeker niet dat Spotify een winstgevend bedrijf is. Want hoewel de omzet hard toeneemt, wordt ook het verlies almaar groter. In 2015 kwam het bedrijf nog 188 miljoen euro tekort, in 2017 was dat al ruim 1,2 miljard.
Waar komt dat grote verlies vandaan? Research and development: 396 miljoen euro in 2017. Marketing en Sales: 567 miljoen euro. Algemene en administratieve kosten (personeel, kantoren en dergelijke): 264 miljoen euro.
En dan moet de grote klapper nog komen. Want om de groei te bekostigen heeft Spotify flink in de schulden moeten steken. Dat heeft het onder meer gedaan door de uitgifte van converteerbare obligaties: leningen die omgezet kunnen worden in aandelen. Omdat de waarde van een aandeel flink is gestegen het afgelopen jaar (in de onderlinge handel) worden die obligaties meer waard: en dat kost Spotify dus geld. De netto financieringslasten kwamen uit op 855 miljoen euro.
Voorlopig te goedkoop
Tel je die lasten niet mee én je negeert de afschrijvingen (54 miljoen) én je telt ook de belastingen niet mee (2 miljoen op een omzet van 4 miljard) dan draait Spotify nog altijd een brutoverlies van 324 miljoen euro.
Jouw goedkope manier om vrijwel alle muziek ter wereld te kunnen luisteren, is voorlopig dus nog té goedkoop. Spotify zelf schrijft niet te kunnen zeggen wanneer en zelfs óf het ooit winst zal gaan maken.
Lees ook:
Spotify wil eigen hardware maken