Coca Cola lanceerde nieuw drankje op basis van big data
Coca Cola besloot om Cherry Sprite te lanceren op basis van data die het bedrijf verzamelt met zijn self-service frisdrankfonteinen.
Met zijn nieuwste generatie frisdrankfonteinen kan Coca Cola precies monitoren welke smaak-shots klanten bij voorkeur mixen met de aangeboden frisdranken. Het bestuderen van de aldus verzamelde ‘big data’ leidde er eerder dit jaar toe dat Coca Cola besloot een populaire combinatie – Sprite met een kersensmaakje – in blikjes- en flessenvorm te gaan verkopen, zo meldt Forbes.
Coca Cola is niet het enige bedrijf dat op dergelijke wijze gebruikmaakt van big data om onvermoede voorkeuren van zijn klanten te ontdekken. Zo wist Netflix al voor het begon met de opnames van de Amerikaanse versie van House of Cards dat de serie vermoedelijk een hit zou worden.
Netflix baseerde die aanname op het kijkgedrag van zijn miljoenen klanten, waarbij er blijkbaar genoeg waren die niet alleen de originele, Britse versie van House of Cards keken, maar ook nog eens fan waren van het werk van regisseur David Fincher en acteur Kevin Spacey.
Sinaasappelsap
Ook bij de productie van zijn merken sinaasappelsap (waaronder Minute Maid en Simply Orange) maakt Coca Cola gebruik van big data, schrijft Forbes. Het bedrijf combineert weerdata, satellietbeelden, oogstinformatie, prijzen en zuur- en zoettesten om ervoor te zorgen dat de gebruikte sinaasappelen op het juiste moment worden geoogst en voor een consistente smaak zorgen.