Snapchat houdt nepnieuws op een simpele manier buiten
Snapchat weert nepnieuws op een hele simpele manier: door media eerst te checken voordat ze toegang tot de gebruikers krijgen.
Snapchat is met zo’n 150 miljoen dagelijkse gebruikers groter dan Twitter, en toch werd het populaire sociale netwerk geen enkele keer met nepnieuws in verband gebracht. Na de Amerikaanse verkiezingen kregen Google, Twitter maar vooral Facebook het verwijt dat ze nepnieuws de vrije loop hadden gelaten, en dat Amerikanen hun stem mede door die verkeerde informatie hadden laten beïnvloeden.
Snapchat heeft sinds begin 2015 de functie Discover, waarin onder meer video’s en artikelen van allerlei media te zien zijn. Maar niet zomaar iedereen kan in dat Discover-overzicht komen. Daar zitten een paar menselijke poortwachters tussen, zegt Snapchat tegen Buzzfeed. Voordat media iets op Snapchat kunnen plaatsen moeten ze eerst door het bedrijf goedgekeurd worden. Ook wordt bijvoorbeeld vastgelegd dat media een vooraf bepaald bedrag krijgen; Snapchat pakt de reclameinkomsten.
Wie eenmaal toegang tot Discover heeft krijgt journalistieke onafhankelijkheid en mag plaatsen wat hij wil. Het Discover-team werkt wel samen met media om de vormgeving en video’s geschikt te maken voor de interface van de app. Bovendien is Snapchat niet gebouwd virals. Gebruikers hebben vooral contact met vrienden en er is niet echt een manier waarop één bericht onder de radar heel groot kan worden op Snapchat.
Media staan dan ook relatief los van normale gebruikers. Die gebruikers kunnen het nieuws van media wel delen met vrienden of op hun Snapchat Story zetten, maar Snapchat weet precies welke media er berichten plaatsen op zijn netwerk.