Oogscans helpen om VR realistischer te maken

Oogscans helpen om VR realistischer te maken

22-07-2016 12:13 Laatste update: 27-04-2018 04:32

Door je ogen te scannen wil Nvidia VR-beelden tonen zoals je ogen de wereld zien, inclusief vage beelden in je ooghoeken.

Virtual reality is al behoorlijk realistisch. Toch zien beelden in VR er net niet helemaal waarheidsgetrouw uit, en dat heeft te maken met meer dan de resolutie van de VR-bril. Ga maar na: in de echte wereld stel je je ogen constant scherp op een bepaald punt, en is de rest wat waziger. In virtual reality is altijd alles even scherp. Om dat realisme toe te voegen is Nvidia gaan samenwerken met SensoMotoric Instruments (SMI), een Duits bedrijf dat brillen met oogscanners maakt.

Die scanners kunnen precies zien naar welk punt de gebruiker kijkt. Daar kan de virtuele wereld op meerdere manieren van profiteren. Zo kan er meer detail worden gelegd op het deel van het beeld waar de gebruiker naar kijkt. Alles daar omheen wordt richting de randen van het gezichtsveld steeds waziger. Daar merkt de kijker niets van, sterker nog: het ziet er stukken realistischer uit.

En omdat alles waziger is, is er minder rekenkracht nodig, waardoor er meer overblijft voor de details in het gezichtsveld. De manier waarop is wel belangrijk: Nvidia probeerde zowel het verlagen van de resolutie aan de schermranden, als het enkel wazig maken. Op zichzelf werkte die methode afleidend of zorgde het voor tunnelvisie. Maar de juiste combinatie van de twee zorgde voor meer realisme. De technologie is waarschijnlijk pas over een paar jaar voor consumenten beschikbaar.