Spotify stemt reclames nu af op je luistergedrag
Gratis gebruikers van Spotify krijgen advertenties op basis van de liedjes die ze luisteren.
Spotify gaat advertentiepartijen toegang geven tot jouw luistergeschiedenis, om zo de omzet te verhogen. Door het luistergedrag aan de leeftijd en het geslacht van een gebruiker te koppelen, kan Spotify persoonlijkere advertenties tonen. Stel: je bent een vrouw van 35 jaar en luistert veel K3. Dan ben je óf een hele grote K3 fan (dat kan, we oordelen niet), of je bent sinds een paar jaar moeder. Dan zou Spotify dus advertenties kunnen tonen van een buggy.
Alleen in de gratis versie
Spotify wil met de persoonlijkere advertenties meer geld in het laatje brengen. Een advertentie die specifiek is gericht op jonge moeders, levert voor Spotify meer geld op dan een algemene advertentie voor alle gebruikers. De reclame komt overigens alleen voor bij de 70 miljoen mensen die Spotify gratis gebruiken: je krijgt dan om de paar nummers een advertentie te horen.
De aankondiging komt vlak na de geruchten dat Spotify eind volgend jaar naar de beurs wil. Maar om de beursgang een succes te laten worden, moet Spotify meer geld verdienen - daar heeft het bedrijf het nog steeds moeilijk mee.