Glazen meubels met vernuftig kleurverloop door Amsterdamse studio
Met een kleurengradiënt laat de Amsterdamse designer Germans Ermics de constructie van zijn glazen tafels zien.
Zelf denk ik bij meubels van glas aan een glazen tafel, in een vaak steriel interieur waar een stofdoekje meermaal daags over het glasvlak gaat. Maar de glazen meubelcollectie van designer Germans Ermičs uit Amsterdam heeft wel iets bijzonders. Shaping Colour heet de collectie bestaand uit een blauwe boekenplank, een paarse spiegel, een groene bijzettafel en een geel dressoir.
Het mooie is dat ieder glazen meubel een kleurverloop laat zien, dat er niet zomaar is. Daar waar de kleur het sterkst is, bevindt zich ook het esthetisch zwaartepunt van het meubelstuk. Waar glasplaten bij elkaar komen is de kleur het meest aanwezig, naar buiten toe is het glas gewoon glas: transparant. Daar waar het meubel zijn constructieve kracht krijgt, is de kleur het meest verzadigd zodat kleur het meubel letterlijk vorm geeft. Zonder kleur was er niets.
Ook Ermičs (1985) zelf heeft een haat-liefdeverhouding met glas. "Het probleem met glas is dat ik het nooit aangenaam of behaaglijk genoeg vond." De kleur geeft het meubelstuk vorm. Die manier van glas meer diepte en aanwezigheid geven komt voort uit zijn studie aan de Design Academy Eindhoven. Het werk van Ermics is te zien in de toonaangevende galerie van Rosanna Orlandi, de Milanese grand lady van design met een voorliefde voor Nederlands ontwerp.
<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{"image_style":"liggend","image_link":""}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="0579cd67-5243-48f5-b928-1dd1c5d7591e"></drupal-entity><drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{"image_style":"liggend","image_link":""}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="cf972d04-b82a-4e16-a31d-5e1fb2dd3e80"></drupal-entity>