Net echt: 3D-geprinte Rembrandt dankzij slimme software

Net echt: 3D-geprinte Rembrandt dankzij slimme software

5 april 2016 om 10:29
Laatste update: 27 april 2018 om 07:38

Zelfs kenners zouden moeite hebben om dit schilderij van echt te onderscheiden. The Next Rembrandt is gemaakt met data-analyse en een 3D-printer.

In het project The Next Rembrandt stond één vraag centraal: kun je een computer leren om een 'echte' Rembrandt te maken? Een team van TU Delft, Microsoft, ING, adviesbureau J. Walter Thompson, het Mauritshuis en Museum Het Rembrandthuis werkte 18 maanden lang aan het ontleden van Rembrants werk om daar een nieuw kunstwerk mee te maken. Het resultaat daarvan werd vanochtend onthuld in Amsterdam.

<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{&quot;image_style&quot;:&quot;liggend&quot;,&quot;image_link&quot;:&quot;&quot;}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="d2f59618-aac6-4eb2-ba8f-7f8931d326e6"></drupal-entity>

Voor het project werd een analyse gemaakt van Rembrandts volledige oeuvre van 346 schilderijen. Ruim 168.000 fragmenten werden pixel voor pixel geanalyseerd, onder andere met 3D-scans. Een megaproject, dat 150 GB aan hogeresolutiebeelden opleverde. Een softwareprogramma werd ontworpen om het werk van Rembrandt te 'begrijpen': hoe maakte hij composities, hoe was zijn lijnenwerk en hoe gebruikte hij materialen?

Gezichtherkenningssoftware werd ingezet om te identificeren welke typische geometrische patronen de schilder gebruikte bij menselijke gezichten: hoe maakte hij monden, ogen en oren? De software leerde daaruit hoe het zijn stijl kon nabootsen om een nieuw schilderij te maken.

<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{&quot;image_style&quot;:&quot;liggend&quot;,&quot;image_link&quot;:&quot;&quot;}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="3160da8a-6bf5-4b45-a4ef-cb1db6adbebf"></drupal-entity>

Volgende stap: daadwerkelijk een nieuwe Rembrandt maken. Als onderwerp werd een portret gekozen van een blanke man tussen de dertig en veertig. Eerst werd van hem een 2D-schilderij gemaakt, waarna textuur werd opgebracht voor diepte, zoals in Rembrandts originele schilderijen. Met diepte-analyse kon de computer de penseelstreken van de schilder nabootsen. Een 3D-printer mocht het geheel uiteindelijk afdrukken, met dertien lagen inkt over elkaar heen.

In deze video vertellen de makers meer over het project:

Lees meer over:

Deel via