Duurtest VW Golf E, deel 1: eindelijk de elektrische Golf

Duurtest VW Golf E, deel 1: eindelijk de elektrische Golf

13 januari 2016 om 13:35
Laatste update: 27 april 2018 om 10:12

De komende vier weken rijden we in de Golf E. Van buiten en binnen niet te onderscheiden van elke andere Golf. Maar deze is elektrisch.

We begonnen deze serie duurtests vier jaar geleden met de elektrische Nissan Leaf. Een auto die de markt moest gaan maken. Het was (en is) een meesterwerkje. Heerlijk om te rijden, eenvoudig in gebruik en relatief betaalbaar. De Leaf was er (later met de Tesla Model S en Renaults elektrische auto's) verantwoordelijk voor dat je overal laadpalen kunt vinden nu. Dat Kia met haar introductie van de Soul EV, niet eerst langs Den Haag hoefde om de gebruikerspropositie enigzins dragelijk te maken, hebben ze te danken aan die pioniers. Elke elektrische auto in Nederland nu is schatplichtig aan die auto. Het is mooi dat we met juist die kar deze reeks begonnen zijn.

Vier jaar later rijden we de Golf E. Volkswagen beloofde al langer op beursstands elektrische varianten van hun Golf, maar daar kwam het steeds niet van. De nieuwe generatie is op het zogenaamde MQB-platform ontwikkeld en dat is opgezet om verschillende typen aandrijving te kunnen gebruiken. Een elektrische Golf bouwen werd daardoor goedkoper voor het concern. En nu staat hij dus heus bij ons voor de deur. Onder een dekzeiltje, met een laag van 3cm ijzel daarop, maar hij staat er.

Bijna niet te onderscheiden

De accu's zijn in de bodem verwerkt en als gevolg is het echt knap lastig om deze auto te onderscheiden van een reguliere Golf met DSG. Het interieur, de bediening, het is allemaal bekend voor wie wel eens in een recente Golf heeft gezeten. Alleen de wijzerplaten verraden opzichtig dat het hier gaat om iets anders. Het woordje "charge" geeft het definitief weg. 

De Golf E kost zo'n 38.000 euro, maar de meeste auto's zullen via de lease hun weg naar klanten vinden. In de private lease kost hij een schrikbarende 275 euro in de maand meer dan een 1.4 TSI Highline. Daarvoor krijg je wel allerlei leuke extra's als een vakantieauto voor drie weken in het jaar, maar voor 3300 euro, zullen de meeste privé-rijders dat te weinig compensatie vinden. Wie een Golf E in het wild spot, kijkt dus waarschijnlijk aan tegen iemand met een auto van de zaak. 

We gaan nu kilometers maken met de Golf E. Volgende week lees je meer.

Lees onze andere auto-duurtests

Lees meer over:

Deel via