Bright Ideas 039: Roze en techniek gaan prima samen

Bright Ideas 039: Roze en techniek gaan prima samen

01-11-2015 14:15 Laatste update: 27-04-2018 19:28

Meidenblad Tina voelt niets voor een leuke pagina over technische projecten voor meisjes. Daar zou in hun wereld geen plek voor zijn.

Astrid Poot legt in Bright Ideas uit hoe zonde dat is, en wat het zegt over onze maatschappij. Een fragment:

"Het past niet in de roze glitter-droomwereld. Meiden lezen de Tina om even te ontsnappen, om weg te dromen. Daarin is geen plaats voor techniek. Sorry, meiden." (..)

"Ineens ligt het probleem helder op tafel. De meiden zijn het probleem niet. Het probleem is het harde imago van techniek. Techniek is blijkbaar een moetje! Maar waarom zou je een onderscheid maken tussen roze en techniek? Waarom ziet de redactie van Tina techniek als een Fremdkörper dat niet past in hun wereld?"

Lees het hele artikel in Bright Ideas.

Een jaar lang toegang tot alle edities van ons webmagazine Bright Ideas kost 24 euro. Artikelen zijn ook los te lezen via Blendle.

Verder in Bright Ideas 039:

Recordraket uit Delft op zoetjes en kaarsvet

Serieuze ruimtevaart is mogelijk zonder mega-budget. Delftse studenten bewezen dat vorige week met hun raket: een Europees record.

Cyberseks met gevoel: na elke update echter

Seks komt al eeuwenlang op hetzelfde neer, maar cyberseks krijgt een nieuwe dimensie. Virtual reality en sensoren voegen gevoel toe aan porno. En er wordt al nagedacht over de volgende stap: breinstimulatie.

DDW: Graduation Show 2015

Het hoogtepunt van de Dutch Design Week dit jaar was wederom de examenshow van de internationaal vermaarde Design Academy Eindhoven. Houd deze talenten in de gaten.

Bright TV backstage: de gadgets

De kijker van Bright TV weet: er staan een hoop toffe gadgets op onze redactie. In deze editie van Bright TV backstage stellen we er aantal voor. Van Crealevs Levitation Module tot de ​Retrospace-arcadekast.

Grand Gear: Powerlaces

In Grand Gear selecteren we maandelijks de mooiste nieuwe spullen voor je. Spullen die je bij het zien van de foto's in je handen wilt voelen. Dit keer onder meer: de zonnebril van 007, Star Wars-editie Moleskines en Nike's zelfstrikkende schoenen.

Neem ook een abonnement

Bright Ideas verschijnt elke twee weken. Een jaar lang toegang tot alle edities van Bright Ideas kost 24 euro. Artikelen zijn ook los te lezen via Blendle.