Nederlandse scholieren maken ad-blocker voor iOS 9
Wouter Stierhout (15) en Klaas Schoenmaker (17) komen met een gratis iOS-app die advertenties op sites wegfiltert.
iPhones en iPads worden binnenkort geüpdatet naar iOS 9, dat de optie zal bieden om 'content blockers' te activeren: apps die bijvoorbeeld cookies, afbeeldingen en andere onderdelen van het internet kunnen blokkeren. Omdat Apple de contentblockers toestaat, is het voor ontwikkelaars mogelijk om een app te maken die alle advertenties op het web blokkeert. Dergelijke software bestaat al langer voor de desktop-browser en Android-toestellen, maar voor iOS is het de eerste keer dat de gebruiker eigenhandig reclame kan blokkeren.
Ontmoeting met Tim Cook
Stierhout en Schoenmaker ontmoetten elkaar tijdens een trip naar Apples ontwikkelaarsconferentie WWDC, waar ze op uitnodiging van het bedrijf gratis naartoe mochten en Apple-ceo Tim Cook hebben ontmoet. Tijdens de WWDC kwamen de jongens op het idee voor de app, die later de naam Ad-Blocker kreeg. Zodra je de app opstart, kun je een knopje omzetten om de advertentieblokker te activeren. Vervolgens verwijdert Safari, de standaardbrowser in iOS, alle advertenties die je normaal op een website ziet.
"Het ingewikkeldste tijdens het maken van de app was het creëren van een lijst met alle advertentienetwerken die we blokkeren", zegt Schoenmaker tegenover RTL Nieuws. "Deze lijst willen we eigenhandig kunnen bijwerken. Als er dan nieuwe advertentienetwerken verschijnen, voeren we ze toe aan de lijst en worden ze automatisch door onze app geblokkeerd. Zo kunnen we actief advertenties op het internet blokkeren."
Sites laden sneller
Stierhout en Schoenmaker willen Ad-Blocker spoedig bij de App Store indienen, zodat de app kan worden gedownload zodra iOS 9 verschijnt. "Ook zorgt onze app ervoor dat websites sneller laden. Dat is de reden waarom ik de app gebruik", aldus Schoenmaker. De 15-jarige Stierhout vindt dat websites hun businessmodel moeten aanpassen en op andere manieren geld moeten verdienen, en hoopt dat onder andere hun app hiervoor gaat zorgen.
Uiteindelijk moeten gebruikers de mogelijkheid krijgen om zelf te kiezen welke websites advertenties mogen tonen en welke niet. Zo kunnen mensen hun favoriete websites aan een 'witte lijst' toevoegen waardoor die sites wel advertenties mogen tonen. Stierhout en Schoenmaker hopen deze functie nog voor de release aan de app toe te voegen.
Zodra iOS 9 beschikbaar komt, is Ad-Blocker gratis in de App Store te downloaden. Dat is hoogstwaarschijnlijk volgende maand. Via een in-app-aankoop van 1 euro kunnen gebruikers extra functies kopen, zoals het blokkeren van trackers die je in de gaten houden tijdens het surfen.
Apple zit Google dwars
De keuze van Apple om advertentieblokkers voor Safari toe te staan, wordt door velen als een rechtstreekse aanval op Google gezien. Google is het grootste advertentiebedrijf ter wereld en verdient zijn geld door reclame te tonen aan mensen die surfen. Als veel iPhone- en iPad-gebruikers een advertentieblokker installeren, zal dit grote gevolgen hebben voor de inkomsten van Google - dat tevens de eigenaar is van Android, de grote concurrent van iOS.
Daarnaast probeert Apple nieuwssites en -blogs actief in hun eigen nieuws-app Apple News te krijgen, die voor het eerst met iOS 9 wordt geleverd. Apple News biedt wel de mogelijkheid om advertenties te tonen die niet door een app kunnen worden geblokkeerd. Als websites en blogs hun artikelen in Apple News aanbieden, verdienen zij geld door de advertenties die Apple toont. Op die manier hoopt Apple extra inkomsten te generen en een dreun aan Google te kunnen uitdelen.
RTL Z / Daniël Verlaan