Duurtest: Kia Soul EV (week 1)

Duurtest: Kia Soul EV (week 1)

03-02-2015 13:22 Laatste update: 28-04-2018 01:39

De komende weken rijden we met een hele bijzondere auto. De Kia Soul in de nieuwe elektrische uitvoering.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik verwacht had dat we vier jaar na de introductie van de Nissan Leaf, wel wat meer te kiezen zouden hebben op elektrisch gebied. Slechts heel af en toe voegt zich een nieuwe elektrische auto bij het aanbod. We hebben nog steeds de Leaf, de Renault Zoe (een kleine Leaf), een Renault Kangoo EV (een ruimere, simpele Leaf), de BMW i3 (een sjieke Leaf) en de Tesla Model S (in a league of its own).

Dan is er ook een elektrische Focus, een e-Up! en een e-Golf. Maar die laatste drie lijken de makers zich voor te schamen, want daarvoor moet je diep hun sites in om er informatie over op te duikelen. Een speerpunt is het niet.

Kia's eerste elektrische
Dat Kia met een (accu-)elektrische auto komt mag verbazen, gezien moederbedrijf Hyundai groot in wil zetten op waterstof. Dat voor de Soul gekozen is als model om een accu in te hangen, spreekt eigenlijk voor zich. Het model is van zichzelf niet al te zwaar. Heeft ruimte om batterijen onder de vloer kwijt te spelen en is volgens Kia ontwerper Peter Schreyer op dit moment de 'halo'-car van het merk. De auto die het beste de merkeigenschappen van Kia vertegenwoordigd.

Het bereik van de auto is volgens de officiële cyclus zo rond de 200 kilometer, wat een significant verschil is met de 160 van bijna alle concurrenten. Dat betekent overigens niet dat je 200 kilometer snelweg kunt doen zonder laden, maar range anxiety is wel een stuk verder weg.

Ook verkrijgbaar zonder stickers.

Keurig interieur met aangenaam veel knopjes.

Omdat de zit in de Soul al redelijk rechtop is, zit het accupack amper in de weg.

Ontwerp
Aan de buitenkant zijn nog steeds de zelfverzekerde, originele lijnen van de Soul te herkennen. Alleen is de neus dichtgewerkt om de stekkeraansluiting een plek te geven en de aerodynamica te verbeteren. Jammer, want hij wordt er niet mooier op. Dan wordt onze auto ook nog ontsierd door een paar enorme stickers met de dubbelzinnige tekst "Recharge your soul". Nu kan het gezien worden als opdracht om je auto bij te laden, maar de double-entendre is wat ver gezocht. Misschien levert deze auto je wat karmapunten op, maar je ziel herladen lijkt me een flinke opdracht voor iets op vier wielen.

Binnen zie je die stickers gelukkig niet en heb je uitzicht op een werkelijk origineel interieur. De tweeters bovenop de ventilatieopeningen geplaatst zijn een lollig detail en alles is verzorgd en op een utilitaire wijze vormgegeven. Zonder gefröbel en toch met karakter.

Ding-dong, deathmatch
Met een prijs van net geen 33.000 euro, legt de Koreaan de Japanse wegbereider het vuur aan de schenen. Die begint incl. accu bij 30, maar als je het speelgoed dat standaard is op de Soul EV vergelijkt, moet je aan de Tekna uitvoering van de Leaf denken voor 35k. De komende weken gaan wij zien of de beste elektrische allrounder van dit segment van de troon gestoten wordt.

Lees meer auto-duurtests.