Ruimtelift brengt je in 2050 tot 96.000 km hoogte

Ruimtelift brengt je in 2050 tot 96.000 km hoogte

23 september 2014 om 14:02
Laatste update: 28 april 2018 om 03:43

Het lijkt een sci fi-plan, maar een Japans bedrijf heeft echt plannen voor een lift van 96 duizend km hoog.

Het Japanse bedrijf Obayashi is er volgens ABC heel stellig in: rond 2050 is er een werkende ruimtelift die mensen naar de sterren brengt. Deze lift moet 96 duizend kilometer lang worden. Op plaatjes ziet het er niet alleen heel gaaf maar tegelijk ook heel eng uit.

Reis van zeven dagen

Mensen kunnen in een soort auto's of bussen met de lift mee naar een nieuw ruimtestation. Het duurt zo'n zeven dagen om er te komen. De auto's worden aangedreven door magnetische lineaire motoren, wat nu ook al in gewone liften wordt gebruikt. Zowel mensen als vracht zullen op die manier worden vervoerd.

Nanobuisjes

Voor de kabels wordt geen staal gebruikt maar een materiaal van nanobuisjes, wat honderd keer sterker is. Momenteel kunnen deze buisjes echter niet langer gemaakt worden dan 3 centimeter, maar volgens de wetenschappers van Obayashi moeten er in 2030 veel langere kabels van gemaakt kunnen worden.

Voordelen

Het lijkt een gek idee, zo'n ruimtelift, maar het brengt enorme voordelen met zich mee. Zo is het veel goedkoper dan een raket. Het kost 22 duizend dollar om een kilo vracht met een raket naar de ruimte te sturen. Met de lift moet dat nog maar 200 dollar per kilo zijn. Daarnaast zou de lift een oplossing kunnen betekenen voor energiewinning, door grote hoeveelheden goedkope zonne-energie via de lift naar de aarde te loodsen.

Oud idee

Overigens is het idee voor een ruimtelift niet nieuw. Al in 1895 werd er door de Rus Konstantin Tsiolkovsky geschreven over zo'n soort lift. Later sleepte Arthur C. Clarke science fiction prijzen in de wacht met zijn boek The Fountains of Paradise, dat eveneens over een ruimtelift gaat. Zelfs de geheime Google X afdeling was er een tijdje mee bezig, tot besloten werd dat de technologie er nog lang niet klaar voor was.

Lees meer over:

Deel via