Duurtest Nissan Qashqai deel 3: wat mag dat kosten?
Week 3 met de Qashqai. Antwoorden op de belangrijkste vragen: hoe zit het met de looks, de tech en wat kost dat?
Looks
Om onverklaarbare redenen worden sommige auto's veel verkocht in kleuren die ze niet staan. Een Lamborghini Huracan in wit is prima, een Nissan Qashqai zal ik je afraden. Net als een Mitsubishi Outlander in dat rare blauwgrijzige kleurtje. Een kleur heeft veel invloed op het schaduwspel van een auto en het gepercipieerde volume. Ook vallen subtiele details meer of minder op.
De Qashqai in het wit ziet er goedkoop en over-designed uit. In onze sjieke donkergrijze metallic komen de welvingen in de zijkant prachtig uit, is er net genoeg contrast met de zwart kunststoffen wielkasten en is de neus minder frumpy dan in het wit.
Sterker nog, als ik naar de auto toeloop vind ik het een knapperd. Zelfverzekerd, butch, eenvoudig, maar niet simpel. In het interieur is dat meteen over. Niet omdat er iets heel erg mis is, maar het is allemaal zo fantasieloos, zo witgoed van uitstraling. Knap dat op met een facelift en jullie hebben een hele bijzondere Golf concurrent op de markt gebracht Nissan!
Werking ruim voldoende, verrassing minimaal.
Tech
Onze Tekna-uitvoering zit vol met spulletjes. Keyless entry die je dankzij het knopje op de deur bij in- en uitstappen kunt gebruiken. De stoelverwarming heeft eigenlijk één stand te weinig. "Licht sudderen" is prettig op dagen als deze, maar die stand ontbreekt.
De Qashqai heeft cruisecontrol en een automatische noodstopfunctie, maar vreemd genoeg ontbreekt adaptive cruisecontrol. Vreemd, want met die twee opties moet je alle sensoren aan boord hebben.
Bediening van de muziek op je telefoon gaat supersimpel en eenvoudig en zonder dure Nissan-specifieke stekkertjes. Je kunt gewoon je reguliere USB snoertje gebruiken. Het leukste stukje speelgoed is de rondomcamera. Die heb je hard nodig, want naar achteren toe zie je niet zoveel. Vier camera's projecteren een beeld 360º rond de camera. Ideaal bij inparkeren.
Leuk snufje dat ik nog niet eerder had gezien is de mogelijkheid om je velgen in beeld te hebben bij het inparkeren. Gezien deze Tekna echt prachtig lichtmetaal heeft, geen overbodige luxe.
Die velgen houd je graag krasvrij.
Prijs
Hier verdient Nissan applaus. Onze auto kost 29.500 euro in deze Tekna uitvoering en niets dat erop zit is een optionele extra. Voor dat bedrag heb je dus alle bovengenoemde speeltjes. Heb je daar geen belang bij, dan kun je 6000 euro besparen en stap je in een Visia. Overigens is dat geen straf, want zelfs de instapper heeft Bluetooth, een 5 inch touchscreen, isofix en cruise control.
Volgende week onze conclusie.
Lees ook onze eerder duurtesten van auto's.