Goddank, Facebook schoont je nieuwsfeed op

Goddank, Facebook schoont je nieuwsfeed op

11 april 2014 om 14:20
Laatste update: 28 april 2018 om 06:18

Drie soorten berichten ga je voortaan gelukkig veel minder vaak zien op Facebook.

Facebook heeft aangekondigd de spam op de site aan te pakken. "Het doel van het nieuwsoverzicht is om de juiste content tijdig bij de juiste mensen te brengen, zodat ze geen belangrijke, relevante verhalen hoeven te missen", schrijft Facebook. Like & share-lokkertjes horen daar dus niet bij.

Smeken om likes

Als eerste gaat Facebook de strijd aan met posts die mensen vragen te liken, reageren of delen om zo hun bereik te vergroten. Hierdoor komen dit soort berichten hoger in het nieuwsoverzicht, maar volgens Facebook vinden gebruikers ze gemiddeld 15 procent minder relevant dan verhalen die evenveel likes en reacties verdienen.

Met de aanpassingen moet Facebook dit soort berichten beter kunnen ontdekken, zodat het sociale netwerk kan zorgen dat ze minder prominent in beeld komen. Pagina’s die met hun berichten daadwerkelijk discussie op gang proberen te krijgen zullen geen hinder van de nieuwe maatregel ondervinden.

Hergebruikte content

Foto's of berichten die constant opnieuw worden geupload, gaan volgens Facebook eveneens minder verschijnen. Gebruikers ergeren zich daaraan en verbergen berichten van betreffende pagina's, wat Facebook nu met tien procent terug probeert te dringen.

Spamlinks

Een aantal artikelen in het nieuwsoverzicht zorgt volgens Facebook voor links naar advertentiewebsites, terwijl ze beloven naar iets anders te linken. Facebook herkent dit soort spam door te meten hoeveel gebruikers een bericht liken of delen nadat ze op een link geklikt hebben.

Like en comment als je deze maatregelen van Facebook een warm hart toedraagt! ;-)

Lees meer over:

Deel via