's Werelds eerste gezinsauto op zonne-energie komt uit Eindhoven
- Jeroen Buiter
De TU Eindhoven onthult Stella: de eerste elektrische gezinsauto op zonne-energie. Ze levert meer energie op dan ze gebruikt.
Vol trots presenteerden de twintig TUE-studenten van Solar Team Eindhoven afgelopen week het resultaat van een jaar lang bloed, zweet en tranen: de eerste gezinsauto op zonne-energie. Nu zijn auto's die aangedreven worden door de zon niet nieuw, aan de TU Delft en TU Twente worden ze al jaren gemaakt, onder andere voor deelname aan de Solar Challenge. Maar dat zijn kleine, lichte racewagens voor een persoon. Wat deze nieuwe zonne-auto uniek maakt, is dat je er met vier personen in past.
Ook bijzonder: de auto verbruikt zo weinig stroom dat op een zonnige dag in Nederland de actieradius meer dan 600 km bedraagt. Zelfs zonder zon wordt op een volle acculading nog een bereik van 430 km gehaald. De gemiddelde Nederlander rijdt volgens onderzoek maar zo'n 37 kilometer per dag, de auto slaat dus meer energie op dan hij nodig heeft. Die overtollige energie zou je in theorie weer terug kunnen leveren aan het stroomnet.
Ontstaan
De inititators van het project, Lex Hoefsloot en Roy Cobbenhagen, stelden zich de vraag of er een middenweg mogelijk was tussen de elektrische auto's met een beperkte actieradius zoals we die nu kennen (zoals Nissans Leaf) en de elektrische auto's met een grote actieradius, maar met slechts ruimte voor een persoon (zoals de projecten van TU Delft en TU Twente).
Samen gingen zij binnen de TU Eindhoven op zoek naar oplossingen voor dit vraagstuk. Uiteindelijk werkte een team van twintig studenten van diverse faculteiten een jaar lang aan een oplossing. Het resultaat van de samenwerking is Stella, de eerste gezinsauto op zonne-energie.
<object width="405" height="255" data="http://www.youtube.com/v/78CElGwfAHM" type="application/x-shockwave-flash"><param name="src" value="http://www.youtube.com/v/78CElGwfAHM"></object>
Stella
Stella, 4,5 m lang, 1,65 m breed en 1,15 m hoog, weegt door het gebruik van aluminium en carbon slechts 380 kilo. Dat is ongeveer het gewicht dat een normale elektrische auto alleen al aan batterijen mee sleept. De batterijen van Stella wegen 66 kilo, hebben een capaciteit van 15 kWh en worden opgeladen door een huis-tuin-en-keuken zonnepaneel van 6 m2. Woordvoerder Wouter van Loon: "Elk onderdeel van de auto is zo efficiënt mogelijk gemaakt, waarbij tegelijkertijd rekening is gehouden met de betaalbaarheid. We hadden space-grade zonnepanelen met een veel grotere efficiëntie kunnen gebruiken, maar dan was de auto onbetaalbaar geworden. Nu heeft het zonnepaneel maar een efficiëntie van 22 procent, maar is het wel een betaalbare oplossing."
De auto wordt aangedreven door elektromotoren die in de wielen verwerkt zijn, waardoor een zware aandrijfas overbodig is. De motoren hebben een vermogen van 42 KwH, wat gelijk staat aan iets meer dan 55 pk. Het koppel ligt op 280 nM. Daarmee haalt de auto een top van 120 kilometer per uur, al zou theoretisch een hogere snelheid gehaald kunnen worden. De speciale rolweerstandverlagende banden zijn de beperkende factor, die kunnen volgens de fabrikant maximaal 120 kilometer per uur aan. In alle verbruiksberekeningen wordt overigens uit gegaan van een gemiddelde snelheid van 70 km/u. Dat is ook de gemiddelde snelheid waarmee tijdens de World Solar Challenge in Australië gereden zal worden.
World Solar Challenge
Stella zal tijdens de World Solar Challenge in Australië op de proef gesteld worden in de 'Cruiser Class', een nieuwe klasse waarin de deelnemers niet alleen op actieradius en snelheid beoordeeld worden. In deze klasse ligt de nadruk op comfort en gebruiksgemak. Het is de bedoeling dat de auto's die mee doen voldoen aan de eisen om 'street legal' te zijn in het land van herkomst. Van 6 tot 13 oktober zal Solar Team Eindhoven proberen om de reis van 3000 kilometer van Darwin naar Adelaide te voltooien. Opvallend detail is dat het team de eis van twee inzittenden overstijgt, zij zullen de reis met maar liefst vier personen maken. Daarbij moeten ze ook kampeerspullen mee nemen, die makkelijk in Stella's kofferbak passen.
Na de Solar Challenge
De Solar Challenge is volgens Solar Team Eindhoven zeker niet het eindpunt van de ontwikkeling van Stella. Het is de bedoeling dat de auto, of delen er van, daadwerkelijk geproduceerd wordt. Van Loon: "Het is onze droom dat we in de toekomst een heleboel van deze auto's in het straatbeeld zien. In een ideaal scenario zouden we zelfs met deze auto's in onze energiebehoefte kunnen voorzien." Daar werd in de presentatie al een voorschot op genomen, er werd een infographic getoond waarbij tientallen Stella's geparkeerd staan bij de Eiffeltoren. Overdag in de zon opladen, en 's avonds de Eifelltoren verlichten met de opgeslagen energie.