App claimt geld bij NS na vertraging

App claimt geld bij NS na vertraging

24-05-2013 15:33 Laatste update: 28-04-2018 11:59

Met een nieuwe app kan je bij de NS geld terugvragen als je trein een lange vertraging heeft. De maker print het NS-formulier en stuurt het voor je op.

De app 'Vertraging' laat je een claim indienen bij de NS als je een lange vertraging hebt gehad tijdens je treinreis. Dat is nu nogal wat gedoe: je moet bij de NS een papieren formulier aanvragen en opgestuurd krijgen en daarna deze met de juiste gegevens invullen en opsturen. "Je moet precies de vertrektijd van je treinreis herinneren en andere details en het per post opsturen. Dat is voor de meeste mensen gewoon te veel werk", aldus app-ontwikkelaar David Raban.

Zijn app neemt je het papierwerk uit handen en laat je je claim zelfs als je nog in de trein zit indienen. Je vult de gegevens van je vertraagde reis in en krijgt te zien hoeveel geld je kan terugkrijgen. De informatie wordt door Raban of een collega op een origineel NS-formulier geprint en verzonden naar de NS. Als de claim wordt toegewezen, krijg je geld op je bankrekening gestort.

Het printen en verzenden kost 0,89 euro. Betalen gaat per machting, waarvoor de eerste keer een gemaild formulier digitaal moet worden getekend met een muisklik. De machtiging geeft Raban ook het recht de claim namens de gebruiker in te dienen. Als de gebruiker de machtiging niet wil tekenen, worden alle gegevens weer verwijderd en wordt de claim niet verstuurd.

De app is te gebruiken met bijna elk vervoerbewijs, waaronder de Studenten OV-chipkaart. De app claimt dat bij indienen de NS-voorwaarden van toepassing zijn en waarschuwt dat de vervoerder actie kan ondernemen bij fraude. De app draait op kleine schaal al enkele weken en is sinds vrijdag voor iedereen te gebruiken.

De NS geeft een compensatie bij een vertraagde aankomst van een half uur. Bij 30 tot 60 minuten vertraging keert de NS de helft van de ritprijs uit, bij 60 minuten of langer is de teruggave de hele ritprijs.