YouTube viert achtste verjaardag

YouTube viert achtste verjaardag

20-05-2013 10:53 Laatste update: 28-04-2018 11:59

YouTube is pas acht jaar oud en nu al een heel grote jongen. Per minuut wordt er maar liefst 100 uur video geüpload.

Als je tien jaar terug in de tijd zapt, dan kan je je eigenlijk niet voorstellen dat er toen geen YouTube was. Binnen een paar jaar was YouTube al veel meer dan alleen maar een online videodienst. YouTube is ondertussen op Google na de twee na grootste search engine op het web. Geen wonder, want YouTube heeft met ruim 1 miljard gebruikers per maand ongeveer net zoveel aanhang als Facebook. Die miljard gebruikers uploaden massaal filmpjes. In 2011 was dat nog 48 uur video per minuut maar dat is nu gegroeid naar 100 uur per minuut. Dat is vier dagen video per minuut!

Ik gebruik YouTube dagelijks. Hoewel ik ook video’s bekijk puur voor vermaak gebruik ik YouTube vooral om uit te pluizen hoe ik iets moet doen. Als ik bijvoorbeeld niet weet hoe ik een klepje van een of andere smartphone open wil krijgen zoek ik eerst in de Google-zoekresultaten naar een YouTube-tutorial. Je kan het zo gek nog niet verzinnen of er is wel een tutorial te vinden voor net datgene wat jij zoekt. Alleen het zoekwoord tutorial levert al ruim 74 miljoen filmpjes op. Een paar maanden geleden ging ik in Italie skieeën in een voor mij onbekend gebied. YouTube bood letterlijk honderden filmpjes van afdalingen van skieërs die mij voorgingen mij de nodige voorpret opleverde.

Uiteraard gebruik ik YouTube zoals zovelen ook als web-zap entertainment-kanaal. Zoals YouTube in hun blog zegt, wie had ooit durven dromen dat Gangnam Style-muziekvideo en zijn opvolger Gentleman alle records zou verbreken en Sesame Street wereldwijd 1 miljard views zou opleveren? Niet dat ik kapot ben van Gangnam Style maar ik merk wel dat ik steeds minder traditionele tv kijk en vanaf mijn iPad vooral YouTube-filmpjes naar mijn TV stream.

Google sloeg eerder deze maand ook een nieuwe weg in door YouTube pay-per-view kanalen te introduceren die de concurrentie moeten aangaan met betaalde videodiensten zoals NetFlix en Hulu. Voor 99 dollarcent per maand kunnen gebruikers in de VS, UK, Duitsland, Frankrijk en Japan zich abonneren op specifieke kanalen.

YouTube is het nieuwe tv-kanaal aan het worden en dat zal alleen maar groeien. Zeker omdat er sinds ik begon aan het schrijven van dit item al weer minstens een half jaar aan nieuwe video op YouTube bij is gekomen.