Crowdpleaser: Documentaire The Unknown Runner

Crowdpleaser: Documentaire The Unknown Runner

22 februari 2013 om 12:24
Laatste update: 28 april 2018 om 13:32

Het Nederlandse A Cow Says Moo maakt een app met documentaire over een talentvolle Keniaans hardloper.

De marathon is een Afrikaans aangelegenheid. Voor de niet-hardloopfanaten is het moeilijk de ene loper van de andere te onderscheiden, laat staan om de energie en moeite terug te zien in hun prestaties. De Nederlandse filmproducent A Cow Says Moo laat in de documentaire The Unknown Runner zien hoe het is voor een Keniaan om naar zijn eerste marathon toe te werken.

De hoofdpersoon is de 20-jarige Geoffrey Kipsang. Hij is een groot talent en heeft op halve marathons getoond dat hij binnen een paar jaar bij de top kan horen. De documentaire laat alles zien: de moeite die hij moet doen, de pijn die hij doormaakt en ook de cultuur waarin hij zijn trainingen voltooit. Uiteindelijk loopt hij de marathon van Berlijn, waar hij als derde eindigt en zijn naam definitief vestigt.

Om het project af te ronden, is het productiebedrijf gestart met een bijzondere crowdfundingcampagne. Met een uitgedoste iPhone- en iPad-app laat het zien welke moeite er allemaal al in de docu zit en welke mensen er aan mee hebben gewerkt. Je ziet wat Kipsang eet, je ziet hoe hij traint en je kunt zelf gaan trainen voor de marathon. Funden doe je via een donatie of door een Nike-shirt van The Unknown Runner te kopen. Als beloning kun je de docu als eerste bekijken.

Lees meer over:

Deel via