Een Ducati customize en koop je op een iPad

Een Ducati customize en koop je op een iPad
18 februari 2013 om 11:30
Laatste update: 28 april 2018 om 13:32

De iPad-app van Ducati combineert het goede van online shoppen met de in-store beleving vol snelheid. Ingeborg nam een kijkje achter de schermen.

Zo'n Ducati motorfiets met het driehoekige frame, de gedrongen stoere vorm, knalrode lak en een geluid dat je herkent al voordat je hem voorbij ziet scheuren. Dat was wat ik wilde toen ik een motorrijbewijs haalde. Correctie, nog voor ik het papiertje kreeg. Misschien was die Duc wel een beetje de reden. Kleine hobbel in de weg: ze zijn prijzig (zelfs tweedehands kosten ze meer dan sommige nieuwe concurrenten) en wanneer je bestelling geleverd werd was onvoorspelbaar. 'Italiaanse cultuur', daar werd door de Nederlandse dealers de onduidelijkheid aan verweten. Daar wil je niet op wachten, vooral niet als dat rijbewijs in je zak brandt.

Ducati doet het nu heel anders. Bij de dealer kun je op de iPad-app DCS (Dealer Communication System) direct zien op welke datum je je Duc mag ophalen. De levertijd is van negen tot twaalf maanden geslonken naar veertig à vijftig dagen. Beschikbaarheid, timeframes, inventaris; alles is gekoppeld aan de werkelijke fabriek in Bologna. Alsof je van bovenaf daar in de rekken kunt kijken.

Een uitkomst voor de 796 dealers in 87 landen. Zo heeft de dealer van iedere fiets de softwareupdates, onderhoud en contact met de eigenaar op een rij. Een bestelling gaat niet meer per mail naar Bologna, maar real time in de app. De catalogus met opties mag in de papierbak, er is meer tijd voor persoonlijk advies voor de klant. Bij een bezoek aan de showroom kan hij met een configurator samen met de klant een eigen fiets customizen. Tot aan de bijpassende helm en sokken. Ook de verkoop van accessoires en kleding stijgen daardoor. Het resultaat is een financieel recordjaar voor Ducati.

Ducati in de iPhone 5 keynote
Op 12 september 2012 ontving initiatiefnemer van de Ducati-app Mario Alvisi een sms-je: 'Hij heeft het gedaan.' In de keynote van Apple CEO Tim Cook waarin hij de iPhone5 introduceerde, liet hij de app van Ducati zien. "De meeste bedrijven uit de Fortune 500 testen iPads en investeren in custom apps, dat zie je bij een pc niet gebeuren", hoor je Cook rond 07:55 zeggen. "De iPad en app helpen Ducati en de dealers motorfietsen samen te stellen voor hun fortuinlijke klanten."

Zo lieert het ene A-merk zich aan het andere. Naast superieuriteit in technologie zijn ook de hoge prijs en het eigenzinnige karakter overeenkomsten tussen beide merken. Ducati twijfelde niet over hun systeem, het moest een iPad worden. "Het werkt snel, is technologisch hoogstaand en gebruiksvriendelijk, net als onze motoren", zegt Alvisi. Commercieel en vrij vertaald: "Apple, because we're worth it."

Sexy IT
Net als Bright zegt Ducati dat aantrekkelijke dingen beter werken. De app zou een 'Sexy IT system' worden. Alvisi bezocht twee jaar geleden met partner Accenture een groot aantal dealers om hun wensen leidend te laten zijn als voorwaarden voor de app. En dat werkte. De app is strak vormgegeven in zwart-wit en natuurlijk rood. In de Configurator kun je op de bank met advies van de dealer windscherm, uitlaat en driehonderd andere onderdeeltjes op een van de zes motormodellen draggen en droppen. Je kunt daarop inzoomen om te kijken hoe alles precies staat.

De gevolgen voor wat dat onderaan de lijn voor bedrag oplevert zijn direct inzichtelijk. Net als de exacte datum wanneer je de fiets dan mag verwachten. Zo combineert Ducati de mogelijkheden van online shoppen met het advies en de experience die je bij zo'n speciaal merk niet wil missen. Een shirt van een tientje koop je makkelijk online bij H&M zonder verdere verwachtingen, maar schaf je een Louis Vuitton aan, dan is een bezoekje aan de poepiesjieke winkel deel van het plezier.

Achter de schermen in de fabriek in Bologna
Een kijkje achter de schermen mochten we ook nemen. Een beetje naïef misschien, maar ik verwachtte robotarmen, een lopende band en witte overalls en mondkapjes. En veel iPads natuurlijk. Maar het werk in de in 1926 in Bologna opgerichte fabriek bestaat toch voornamelijk nog uit handwerk.

De drie broers Ducati begonnen met het bouwen van radio's, logisch in de stad van uitvinder Marconi. Pas in 1946 kwam de eerste Ducati motor op de markt. Een kit waarmee je je eigen fiets ombouwt tot een 1,5 pk racemonster. Als het elektrisch was zou ik het nu kopen. Ducati koos steeds meer de weg van snelheid en racecircuits. In Bologna werken 979 werknemers stuk voor stuk in Ducati-shirt, overall of hoodie in 71.000 vierkante meter aan oude betonnen hallen aan 160 tot 300 motoren per dag (in het voorjaar gaat de productie omhoog).

Hier staan echte mannen en zelfs een enkele vrouw gezamenlijk aan hun merk te werken. Gewoon met vieze handen, herrie, steekwagentjes en IBM-computers. De slecht geprinte A4-tjes met 'Per Spedizione' op zo'n klaar exemplaar wekken vertrouwen. Dit is echt handwerk waar Italiaanse vakmensen persoonlijk garant voor staan. Dit is de wereld van de Ducatisti.

<object width="405" height="255" data="http://www.youtube.com/v/ECpUOdnYe-Q" type="application/x-shockwave-flash"><param name="data" value="http://www.youtube.com/v/ECpUOdnYe-Q"><param name="src" value="http://www.youtube.com/v/ECpUOdnYe-Q"></object>

Lees meer over:

Deel via