Auto's zoeken liever via app?

Auto's zoeken liever via app?
29 januari 2013 om 11:21
Laatste update: 28 april 2018 om 14:03

Het toverwoord van marketeers het afgelopen jaar: apps. Voor Autoscout blijkt het meer dan buzz.

Maar liefst 42 procent van de zoekopdrachten op Autoscout wordt via apps gegenereerd. Een indrukwekkende hoeveelheid. In december 2012 werden er 7,5 miljoen auto's bekeken via de app. Jurgen Vugts is algemeen directeur AutoScout24 Nederland. We legden hem de vraag voor hoe dat succes te verklaren is.

"Mobiele gebruikers bekijken veel meer auto's dan bezoekers van de website. Gedeeltelijk komt dit door het gebruiksgemak van de apps, maar het heeft waarschijnlijk ook te maken met in welke fase van het aankoopproces de mobiele bezoeker zit. Naast het zoeken van een auto, kan je ook eenvoudig via de app je auto te koop zetten of je advertentie wijzigen. Daarnaast is de fun factor van de app hoog. Zo kun je al zoeken op alle blauwe BMW 1-series binnen 5 kilometer van je locatie. Afgelopen jaar hebben we zelfs visual search gepresenteerd; je maakt met je mobiel een foto van de achterkant van een auto. Op basis van uiterlijke kenmerken herkent de app dan het merk en model."

Een auto zoeken is een activiteit waar een app bijzonder geschikt voor is. De beelden zijn belangrijk, het gezochte kan meer of minder gespecificeerd worden en het is een leuke activiteit voor op de zondagmiddag op de bank of tijdens de reclame. Eens zien of een BMW 7-serie van 1990 inmiddels betaalbaar geworden is. Dat werk. Een site als Marktplaats biedt zoveel verschillende producten aan dat de interface meer tekstinput vereist. Dan is een computer al gauw prettiger dan een app.

In de toekomst verwacht Vugts dat de app nog dominanter zal worden. "We willen de consument niet alleen eens in de drie jaar op AutoScout24 zien, maar het complete platform voor alles rondom auto's zijn. Zo zijn we in Duitsland al gestart met het aanbieden van onderhoud voor auto's op onze website. Ook bieden wij een fotoworkshop aan om echt goede foto's online te kunnen plaatsen. Bij de autobedrijven zien we steeds meer aandacht voor tweedehands auto's. Niet alleen omdat het verkopen van nieuwe auto's moeizamer is, maar vooral omdat de mogelijkheden van tweedehands auto's groter zijn. Afgelopen maand hebben we een feature geïntroduceerd waarbij het autobedrijf een exclusieve aanbieding kan doen aan consumenten die zijn auto als favoriet hebben opgeslagen. Een unieke mogelijkheid voor het autobedrijf om direct met geïnteresseerden te communiceren."

Van welke sites (naast Bright) gebruik jij liever de app?

Lees meer over:

Deel via