Duurtest: Alfa Romeo MiTo (week 1)

Duurtest: Alfa Romeo MiTo (week 1)
4 december 2012 om 14:32
Laatste update: 28 april 2018 om 14:34

Tot 2013 rijden we in de Alfa Romeo MiTo TwinAir. Een sportieve Italiaan met een tweecilinder?

In de strijd om verbruik naar beneden te krijgen en daarmee de uitstoot en uiteindelijk ook de prijs worden motoren steeds kleiner. Eerder dit jaar reden we al de 1 liter driecilinder van Ford, nu rijden we een 1 liter tweecilinder van Alfa Romeo in haar kleinste autootje de MiTo.

Voor wie vergeten is hoe dat nog maar zat een kleine uitleg. Een cilinder is een busje in de motor waar een ontploffing in plaatsvindt. Bij elke ontploffing wordt een drukker gegeven aan een krukas. Die is via via verbonden aan de wielen en zo rolt uw autootje vooruit.

Wil je die krukas een beetje trillingsvrij rond laten gaan, dan zijn meer cilinders altijd beter. Een W12 bijvoorbeeld loopt prachtig zacht en soepel. Een driecilinder trilt eigenlijk altijd meer omdat de krachten over de krukas minder goed verdeeld zijn. Ford heeft dat in de driecilinder ecoboost goed opgelost, maar in de Alfa hebben we een tweecilinder. Het moet wel haast onmogelijk zijn om die écht soepel te laten lopen. Het voordeel van twee cilinders is echter dat je minder brandstof tot ontploffing hoeft te brengen en de auto dus zuiniger loopt. Onze MiTo TwinAir moet op benzine (!) 1 op 20 kunnen rijden zonder moeite. Opvallend genoeg is hij volgens de officiële verbruikscijfers zuiniger in de stad dan daarbuiten.In de komende weken gaan we kijken of we die 1 op 20 halen. Nu eerst een korte eerste indruk.

Af en toe zie ik een MiTo langs komen die echt in het oog springt. De juiste kleur, accessoires en stickers zijn daarbij belangrijk. Zo zijn er matzwarte ringen voor rond de koplampen te koop die op een gebroken witte auto echt prachtig staan.

Wij hebben een redelijk voor de hand liggende kleur: rood. Met een model dat al wat langer op de markt is als de MiTo is dat niet de meest spannende kleur, maar het blijft een leuk autootje om naar te kijken. Trek je de deur open, merk je direct dat de raamstijlen ontbreken: het glas valt rechtstreeks in de deurrubbers. Een sportieve touch. De stoelen in onze MiTo zijn met leer bekleed en hebben die lekkere Italiaanse stijl. Iets meer stiksels dan nodig is. Persoonlijk zou ik het cognackleurig leer gekozen hebben, want van dit zwart op de stoelen wordt hij wat somber.

Boven op het dashboard hebben we een geïntegreerde TomTom. Prima feature. De beste navigatie zonder enorme meerkosten. Het dashboard is sportief vormgegeven, met carbon look en grote ronde ventilatie-openingen. Het Blue&Me systeem moet ik nog even onder de knie krijgen. Daar heb ik ooit een reis van 1600 kilometer mee geworsteld, waarna ik het nog niet snapte. Kan aan mij liggen, of aan Microsoft. In elk geval begon de MiTo direct muziek van mijn iPod te spelen toen ik hem aansloot. Dan is de helft al gewonnen. Volgende week meer. Vragen zijn welkom.

Lees meer over:

Deel via