Hoe kleiner de game, hoe groter de winst
Betekent het succes van de mobiele game Infinity Blade van Epic Games een eind aan megagames als Gears of War?
Deze week wordt in Taipei de Game Developers Conference gehouden. Op die conferentie vertelde Epic Games CEO Tim Sweeney in zijn keynote dat Infinity Blade games hun meest winstgevende reeks videogames ooit is. Opvallend, de games gaan namelijk maar voor zo’n vijf euro over de digitale toonbank in de App Store. Fors minder dan gamers betalen voor andere grote Epic successen als Gears of War voor de Xbox 360; zo’n titel kost al snel zestig euro. Dat levert per verkocht item meer op, maar een ontwikkelaar is ook veel meer tijd en geld aan zo’n grote game kwijt.
Sweeney denkt dan ook dat het huidige model van dure games met gigantische budgetten van 100 miljoen per spel niet lang meer houdbaar is. Hij ziet meer toekomst in de zogenaamde freemium game; gratis spelletjes die meer bieden als je betaalt. Ook benadrukt hij het belang van een engine voor meerdere apparaten. Op die manier kun je dezelfde game gemakkelijk op verschillende platformen uitbrengen. Goedkoper voor zowel ontwikkelaar als consument en potentieel winstgevender. Epic Games maakt met hun populaire Unreal Engine al jaren een van de populairste motoren achter games voor pc, Playstation 3 en Xbox 360.
Een derde Infinity Blade game, Dungeons, stal de show tijdens de presentatie van de nieuwe iPad en komt nog dit jaar voor dat platform uit. Delen 1 en 2 brachten tot nu toe respectievelijk 30 miljoen en 23 miljoen dollar op.