Facebook wil geen opdringerige advertenties
Facebook heeft geen zin in opdringerige advertenties die de hele site overnemen. Hoe lang kan de site dat volhouden?
berichtHet nieuws kon niet op een slechter moment uitlekken voor Facebook. Menige belegger maakt zich immers zorgen om de weinig effectieve reclames op het sociale netwerk (Facebook-gebruikers klikken slechts één op de tweeduizend advertenties aan). Dat het aandeel Facebook sinds de beursintroductie voornamelijk is gedaald, ligt onder meer daaraan: beleggers twijfelen aan het vermogen van het bedrijf om op korte termijn veel meer omzet – nodig om een hoge beurskoers te rechtvaardigen – te draaien.
De oplossing: advertenties waarop mensen wel klikken. En precies daarover lijkt ook het conflict van GM en Facebook te gaan, als we het reclamevakblad AdAge mogen geloven. General Motors wilde namelijk graag take-overs plaatsen: opdringerige advertenties die – de naam zegt het al – de site ‘overnemen’. Facebook voelde daar echter niets voor. Gelukkig maar, want take-overs zijn vaak bijzonder vervelend.
De vraag is hoe lang Facebook op dit vlak nog de kant van de gebruikers – die vermoedelijk niet zitten te wachten op opdringerige reclame – kan kiezen. Als de omzet en winst niet snel stijgen, en de beurskoers blijft dalen, zullen de aandeelhouders gaan morren. Eén voordeel: de grootste aandeelhouder is nog altijd Mark Zuckerberg. In het prospectus voor de beursgang van Facebook schreef hij: “We bouwen geen diensten om geld te verdienen. We verdienen geld om betere services te maken.”