Forse kritiek op betaalmuur NY Times

Forse kritiek op betaalmuur NY Times

18-03-2011 10:26 Laatste update: 29-04-2018 00:54

De New York Times vraagt sitebezoekers te betalen, maar er is veel kritiek op de manier waarop dat gebeurt. En op de prijzen.

De New York Times maakte donderdag de komst van de paywall op zijn site bekend. Vanaf 28 maart vraagt de krant 15 dollar per 4 weken voor toegang tot de site per computer en mobieltje. Toegang per tablet en pc kost 20 dollar per 4 weken en voor 35 dollar krijg je de New York Times-site via alle apparaten. Overige bezoekers kunnen 20 artikelen per maand gratis lezen, plus nog eens 5 gratis artikelen per dag via Google. Via links op sociale media zijn alle site-artikelen vooralsnog gratis. Bestaande papieren abonnees hoeven niet te betalen voor de site.

Het betaalmodel krijgt veel kritiek in de internetwereld. Volgens de bekende blogger Cory Doctorow van BoingBoing gaat het niet werken. Doordat de NY Times gratis toegang via links naar zijn artikelen op bijvoorbeeld Twitter biedt, is het lastig de paywall goed te beveiligen. Omzeilen is sowieso mogelijk voor wie dat echt wil, via meerdere accounts, cookietrucjes of ip-adressen, maar op deze manier is het volgens Doctorow nog makkelijker te automatiseren.

Ook Mike Masnick van Techdirt ziet het niet zitten: 'Het kostte ze 14 maanden en 40 miljoen dollar om de domste paywall ooit te bouwen?' De krant is volgens hem vergeten om 'extra waarde toe te voegen'. 'Er is niets nieuws om voor te betalen. Het is alleen een paywall.' Analist Steve Outing vindt de prijs te hoog. Volgens SeekingAlpha is de content van de NY Times niet gespecialiseerd genoeg om er online geld voor te vragen. Dat geldt bijvoorbeeld wel voor de Financial Times en de Wall Street Journal, die voor hun sites ook geld vragen.

De NY Times verwacht zelf ook dat maar een klein deel van de site-bezoekers gaat betalen, maar dat kan mogelijk meer opleveren dan de banners nu doen. Er komt ook een jaarabonnement op de site, maar de prijs daarvan is nog niet bepaald. Dat tabletlezers meer moeten betalen dan telefoonlezers komt doordat gebruikers van de iPad volgens de NY Times meer tijd aan de krant besteden. En tijd is geld.

In Engeland hebben ook meerdere dagbladen soortgelijke paywalls opgetuigd. In eigen land vragen het Financieele Dagblad, het Agrarisch Dagblad en het Nederlands Dagblad geld voor toegang tot hun sites.