Miljoenen schade na iDeal-storing

Miljoenen schade na iDeal-storing

21-02-2011 10:36 Laatste update: 29-04-2018 01:25

Betalen via iDeal kon bijna de hele zondag niet. Gevolg: miljoenen omzet misgelopen en frustraties bij webklanten.

Door een storing bij iDeal zijn online bestellingen en betalingen dit weekend de mist in gegaan. Van zaterdagavond tot en met zondagavond was de online betaalmethode regelmatig niet beschikbaar. 'Veel last van gehad, zal miljoenen hebben gekost', meldt directeur Jitse Groen van Thuisbezorgd.nl. 'Aangezien alle webshops hier last van hebben gehad is dit nogal een catastrofe.'

Rond half elf zondagavond was de storing opgelost, laat een woordvoerder van iDeal-eigenaar Currence, weten. 'iDeal heeft er deels uitgelegen doordat het internetbankieren van Rabo problemen had. Dat betekent automatisch dat iDeal ook wordt getroffen, omdat iDeal is gebaseerd op het internetbankieren. Doordat niet alle banken op hetzelfde platform zitten heeft er toch beperkt iDeal-verkeer kunnen plaatsvinden.'

Ook op Twitter zijn hierover veel berichten te vinden. 'Dit geintje heeft dit weekend zeker miljoenen gekost', tweet Patrick Kerssemakers van Fonq.nl. Frustraties alom bij zowel winkeliers als klanten. Sommige webwinkels zijn klanten maandag gaan bellen dat orders door de storing zijn mislukt. Webshops zitten onder meer met boekingen zonder registratie, waarbij geld wel is overgeschreven maar iDeal geen notificatie naar de site terug heeft gestuurd.

Bij de betaalmethode iDeal, de favoriete manier van Nederlanders om online af te rekenen, zijn alle grote banken aangesloten. In 2010 steeg het aantal iDeal-afrekeningen ten opzichte van 2009 met 52 procent. Als iDeal down is, blijven er alternatieven als creditcard en Paypal over. Maar slechts veertig procent van de Nederlanders heeft een creditcard en twee miljoen Nederlanders hebben een Paypal-rekening. Overschrijvingen en acceptgiro's zijn elk jaar weer wat minder populair (PDF). Eenderde van de webwinkels vinkt standaard iDeal als betaalmiddel aan.