Koffie en krantje achter het stuur

Koffie en krantje achter het stuur

20-01-2011 15:49 Laatste update: 29-04-2018 01:56

Tijdens een test in Zweden is het principe van de autokaravaan getest. Alleen de voorste bestuurder hoeft op te letten.

In feite is je auto tussen de lijntjes op de snelweg houden en op een veilige afstand van je voorganger natuurlijk een fluitje van een cent. Dat bewijzen Active Cruise Control en Lane Assist al een aantal jaren. Maar het stuur daadwerkelijk loslaten en de besturing aan een computer overgeven, zijn we daar al aan toe?

In een groot onderzoekstraject genaamd SARTRE (hoe ironisch) wordt onderzocht hoe we auto's met behulp van moderne technologie meer autonomie kunnen geven. In 2010 testte Bright de Volvo XC60 die zelfstandig een noodstop kan maken en plaatsten we de nodige vraagtekens bij de relatieve veiligheid van zo'n systeem.

Eén van de bezwaren tegen het deels uit handen nemen van de besturing van een auto is dat er een groot gedeelte van de tijd geen aandacht van de bestuurder gevraagd wordt, waardoor deze er in een noodsituatie met het hoofd niet helemaal bij is. Het volledig overgeven van de verantwoordelijkheid aan een computer heft dat probleem op, maar wie is er dan verantwoordelijk bij een ongeluk? De automakers zullen zelf niet op willen draaien voor elk oningecalculeerd probleem.

Daarom is het wellicht in technisch opzicht een flinke stap voorwaarts toen vorige week in Zweden een auto de besturing overgaf aan de vrachtauto voor hem en in karavaan reed, juridisch gezien is er nog een veel grotere hobbel te nemen.