Special: E-cars in 2011

Special: E-cars in 2011

19-01-2011 10:54 Laatste update: 29-04-2018 01:56

Veel 'groene studiemodellen' zijn er uiteindelijk nooit gekomen. 2011 is het jaar van de waarheid: de elektrische auto is terug. Is drie keer scheepsrecht*?

De elektrische Nissan Leaf werd in december verkozen tot Auto van het Jaar. Dat markeert het momentum dat al ingezet werd met de documentaire An inconvenient truth. De Prius werd langzamerhand een bekend gezicht in het straatbeeld en Nissan achtte de tijd rijp voor een productiemodel. En niet alleen Nissan, ook broertje Renault komt met een aantal elektrische auto's, waaronder de orthodox vormgegeven Fluence en de gewaagde tweezitter Twizy.

Dit lijkt allemaal haaks te staan op het rapport van KPMG dat enkele weken geleden het nieuws rond elektrische auto's beheerste. De kop schreeuwt 'Elektrische auto's voorlopig onbetaalbaar'. Gebaseerd op 94 procent van de top in de autowereld die het eens is met die stelling. Lees je echter even verder, dan zie je ook dat 77 procent van diezelfde groep verwacht dat er sterke groei zal zijn in de verkoop van elektrische auto's.

Nissan is één van de automakers die ervoor gekozen heeft zich te focussen op dat laatste inzicht. De strategie is dan ook om zo snel mogelijk zo veel mogelijk elektrische auto's te gaan verkopen, zodat de prijzen omlaag kunnen. De prijs van een auto wordt namelijk sterk beïnvloed door het aantal dat je er kunt bouwen en verkopen van hetzelfde type. In het licht daarvan is de Leaf ook slechts in één variant verkrijgbaar (de alles-erop-en-eraan-variant) en in een beperkt aantal kleuren.

Om acceptatie (en dus verkoop) verder te stimuleren wordt er ook met landelijke en plaatselijke partijen onderhandeld om snellaadpalen uit de grond te stampen (waar de ANWB zich dan weer zorgen om maakt). Daarnaast wordt er gewerkt aan een mobiliteitsproject, waardoor je voor je skivakantie je Leaf tijdelijk kan inwisselen voor een andere Nissan.

De vraag is nu of Nissan en Renault daadwerkelijk snel volumevoordeel kunnen genereren, of dat de andere automakers lachende derde zullen zijn en door de wet van de remmende voorsprong in de tweede generatie met een beter en goedkoper product in kunnen springen op een markt die al voorgemasseerd is.

Dat is grotendeels koffiedik kijken, maar één regel blijkt in Nederland altijd op te gaan: als mensen onder aan de streep minder hoeven te betalen, wordt je product een succes. De Polo Bluemotion, waarmee je (volgens fabriekscijfers) 1 op 29 kunt rijden op diesel en geen wegenbelasting hoeft te betalen (tot 2013), heeft gezorgd voor een hausse in de populariteit van deze kleine autootjes. Als je naar de kosten per kilometer kijkt voor de Nissan Leaf, hoef je geen medelijden te krijgen met de Japanse automaker. Zonder twijfel zal de auto het goed gaan doen in Nederland. Let wel: dat is voor een groot deel afhankelijk van toezeggingen van de overheid. Een parkeerplaats en oplaadpunt voor je huis in hartje Amsterdam, dat is een bijna onbetaalbare bonus die je bij de Nissan Leaf krijgt. Maar niet in ieder land zijn de voordelen van deze auto gelijk. De onderhandelingen met overheden zullen een belangrijke factor vormen in dit belangrijke jaar voor elektrisch rijden.

* Behalve de korte elektrische opleving die wordt besproken in de docu Who killed the electric car?, waren elektrische auto's ook populair tussen 1890 en pakweg 1910.