Krant op maat via Facebook

Krant op maat via Facebook

18-01-2011 07:34 Laatste update: 29-04-2018 01:56

RSS-lezers zijn nooit een groot succes geworden. Maar wat nu als Facebook de nieuwe RSS-lezer is?

De belofte van een online krant op maat, de Daily Me, is ongeveer zo oud als het internet zelf. Het idee is dat je alleen maar het nieuws ontvangt waarin je geïnteresseerd bent. Nu is het dankzij internet natuurlijk een stuk makkelijker geworden om uit het grote aanbod zelf je nieuwskeuze te bepalen, maar toch: je moet nog steeds allerlei sites af om je nieuwsdieet samen te stellen.

Met de komst van RSS werd de Daily Me min of meer werkelijkheid. Je hoeft immers niet meer allerlei sites af te struinen, het nieuws komt vanzelf naar je toe. En veel nieuwssites bieden je bovendien de mogelijkheid om je te abonneren op specifieke RSS-feeds (bijvoorbeeld van bepaalde auteurs of over bepaalde onderwerpen).

Er is één probleem met RSS: de techniek wordt natuurlijk op tal van plaatsen toegepast, maar de overgrote meerderheid van de internetgebruikers doet het nog altijd zonder RSS-reader. Een Daily Me samenstellen, kan dus wel, maar er is vrijwel niemand die het doet.

Facebook mag zich, anders dan RSS, wel in een enorme populariteit verheugen. En het sociale netwerk kan ook nog eens dienst doen als een soort rudimentaire RSS-lezer. De Britse krant The Independent speelt daar nu op in door het mogelijk te maken om bepaalde onderdelen van de krant te 'liken'.

Heel uitgebreid zijn de mogelijkheden nog niet, maar het begin is er. Denk bijvoorbeeld aan je favoriete columnist, wiens nieuwste column in je nieuwsfeed op Facebook verschijnt als je hebt aangegeven dat je 'm leuk vindt. Daarnaast kun je aangeven dat je graag nieuws wilt ontvangen over je favoriete voetbalclub. The Independent belooft het aantal mogelijkheden in de toekomst uit te breiden.

ReadWriteWeb is ervan overtuigd dat andere media het voorbeeld van The Independent massaal zullen volgen. Als dat inderdaad gebeurt, wordt de belofte van de Daily Me eindelijk ingelost. Dat wil zeggen: als Facebook-gebruikers inderdaad op die mogelijkheid zitten te wachten.