Feest.je is Nederlandse Foursquare
Feest.je is de Nederlandse variant op Foursquare: mobiel inchecken in horeca en zien waar je vrienden uithangen.
Locatiegebaseerde sociaal netwerken schieten als paddestoelen uit de grond. FourSquare, Gowalla en MyTown kennen we, maar een Nederlandse variant ontbrak nog. Daar is nu verandering in gekomen. Feest.je is er voor Nederlanders en werkt op een vergelijkbare manier als die andere diensten. Je moet per mobieltje inchecken op locaties, zodat je vrienden weten waar je bent.
Feest.je heeft een database van 50 duizend locaties van horecazaken in Nederland. Zelf locaties toevoegen kan ook. Feest.je is gekoppeld aan Hyves, Facebook en Twitter: je kunt je check-in delen met vrienden op die netwerksites. Je kunt je checkins ook laten doorplaatsen op Foursquare. Feest.je biedt een gratis iPhone app aan. Gebruikers van andere telefoons kunnen surfen naar m.feest.je.
Net als Foursquare deelt Feest.je ook punten en medailles uit aan actieve gebruikers. Noemt Foursquare mensen die het vaakst op een plek zijn ingecheckt 'burgemeesters', bij Feest.je heet dat 'koning' of 'koningin'. Foursquare breekt nu internationaal door. Yahoo deed al een overnamebod van 100 miljoen dollar. Dat wees de site af.
Feest.je volgt hetzelfde spoor als Hyves zes jaar geleden: start een Nederlandse versie van wat in de VS al populair is. In geval van Hyves was dat Friendster, bij Feest.je is dat Foursquare. En het zal vast niet bij een enkele Nederlandse FourSquare-rivaal blijven.
Investeerders in Feest.je zijn Patrick de Laive en Boris Veldhuijzen van Zanten van The Next Web en Boomerang Publishing. De domeinextensie .je komt trouwens van het Kanaaleiland Jersey.