Alles over de Apple iPad
Apple's aanstaande tablet degradeert laptops tot dossiermappen en readers tot schoolbordjes.
De kogel is door de kerk. Apple heeft zijn tablet aangekondigd en hij heet iPad. Tijdens het Apple evenement in San Francisco kwam voorman Steve Jobs snel ter zake. De iPad is een tablet met een 9,7 inch multi-touch touchscreen voorzien van led-backlighting, 1,27 cm dik en een kleine 7 ons zwaar.
Er komen twee versies: een met wifi voor draadloos internet en een met wifi en 3G voor mobiel internet. Beide versies zijn voorzien van 16, 32 of 64 gb geheugen. In totaal zal de iPad in zes verschillende uitvoeringen verkrijgbaar zijn. De goedkoopste met alleen wifi en 16 gb zal 499 dollar kosten, de duurste met wifi, 3G en 64 gb 829 dollar. Prijzen in euro's worden later bekend gemaakt.
De wifi modellen zijn wereldwijd vanaf eind maart verkrijgbaar, de 3G modellen een maand later in een select aantal landen. Welke precies wordt eveneens later bekend gemaakt. Opvallend is dat de 3G modellen simlockvrij zijn. Apple kondigde desalniettemin een overeenkomst aan met AT&T voor databundels in de VS. Rond juni zal bekend worden gemaakt welke databundels er komen bij operators buiten de VS. Het is nu nog niet bekend of T-Mobile dat zal zijn in Nederland.
Alle ruim 140 duizend bestaande apps voor de iPhone zullen ook werken op de iPad. Er kunnen tevens apps gemaakt kunnen worden specifiek voor de iPad, rekening houdend met het grotere scherm. Twaalf staan er al op de iPad, waaronder een voor e-mail, het web, foto's, YouTube, Google Maps en de iBook Store, Apple's nieuwe winkel voor ebooks. De iPad synchroniseert net als een iPod of iPhone via usb met iTunes op je computer. Apple belooft een batterijduur van tien uur.
Je kunt voor alle duidelijkheid niet bellen met de iPad. Er zit geen camera op (dat bewaart Apple vast voor een volgende versie). Flash wordt niet ondersteund door de browser. En tijdens het evenement werd niet gesproken over notificaties of multitasking. Notificaties worden ondersteund door de huidige versie van de iPhone software (v3.0), waar ook de iPad op zal draaien. Multitasking staat naar verluidt gepland voor de eerstvolgende versie (v4.0).
Steve Jobs claimde de grootste producent van mobiele apparaten ter wereld te zijn, met in zijn portfolio iPods, iPhone smartphones en MacBook laptops. De iPod markt is verzadigd, maar tussen de laatste twee ziet Apple dus mogelijkheden voor de iPad. 'We gebruiken allemaal laptops en smartphones en de vraag rees of er ruimte is voor iets daar tussenin', vertelt Jobs. 'Dat hebben wij ons ook jaren afgevraagd. Om zo'n categorie te creëren moeten ze een aantal sleuteltaken beter doen dan laptops en smartphones.'
Is Apple daar in geslaagd? Is de iPad een halfzacht compromis of, zoals het de tablet zelf noemt, 'een revolutionair nieuw apparaat om op het web te surfen, mail te lezen en versturen, van foto's te genieten, video's te kijken, muziek te luisteren, games te spelen en ebooks te lezen'? Wij zouden 'm graag eerst in handen hebben en testen voor een volwaardig oordeel, maar ik neig naar het laatste.
Hamvraag is of die ruimte tussen smartphone en laptop er ook daadwerkelijk is, en zo ja, hoe groot die is. De iPad is geen vervanger voor je smartphone, maar mogelijk wel voor je laptop en vrijwel zeker voor de reader. De crux is de prijs en dat heeft Apple goed aangevoeld. Met 499 dollar kost de iPad vrijwel hetzelfde als de Kindle DX, Amazon's grote ebookreader en wereldwijd gezien de belangrijkste reader op dit moment. De Kindle lijkt met zijn monochrome e-inktscherm dat traag opbouwt plots op een opoefiets vergeleken met de iPad. Bovendien kan de iPad voor hetzelfde geld veel meer dan alleen boeken lezen, websites bezoeken en feeds checken. Daar komt nog bij dat de iPad in tegenstelling tot de Kindle epub ondersteunt, een open formaat voor ebooks. Digitale boeken die je bijvoorbeeld bij Bol hebt gekocht, zul je ook op een iPad kunnen lezen.
Voor veel mensen, vooral jonge mensen, studenten en lichte computergebruikers zal de iPad gezien ook de prijs een aantrekkelijk alternatief zijn op een laptop, zeker met de dock voorzien van een keyboard. Laptops worden werkpaarden. En de netbooks dan, de goedkope versies van laptops? Volgens Jobs zijn netbooks louter slechtere, langzamere laptops en geen concurrentie.
En dan zijn er nog de zware gebruikers, die waarschijnlijk al een smartphone hebben, een laptop en dadelijk ook een iPad. Die willen een compacte mediaspeler om in de trein een film te kijken. Die willen een afstandsbediening voor internet terwijl ze voor de tv zitten en twitteren tijdens Pauw en Witteman. Die willen een game spelen maar zijn de kleine schermen van Nintendo ontgroeid. Die willen een reader om 's ochtends even het nieuws te checken en 's avonds een boek te lezen die ook gewoon internet op kan en je mail checkt. Die willen kortom alles en worden met de iPad op hun wenken bediend.
Die laatste groep is relatief klein. Zal de iPad een luxegadget worden voor de twitterati of zal de sensatie om 'internet in handen te hebben' een grotere groep aanspreken? Apple mikt met de iPad in eerste instantie op de 75 miljoen iPod Touch- en iPhone-gebruikers. Die hebben geproefd van een knappe gadget met een gebruiksvriendelijk touchscreen en veel apps. Dat smaakt mogelijk naar meer.