Commentaar: Windows Live

Commentaar: Windows Live

04-12-2008 07:51 Laatste update: 29-04-2018 13:16

Corrie Gerritsma

Microsoft zet met de nieuwe Windows Live-diensten groot in op Web 2.0. Too little, too late? Of wordt web 2.0 nu eindelijk mainstream?

Op de dag dat bekend werd dat het aandeel Windows-gebruikers voor het eerst onder de 90 procent is gedaald, lanceerde Microsoft zijn aanvalsplan om nu toch echt mee te gaan doen met Web 2.0: de nieuwe Windows Live diensten. Vanaf deze week worden zestien diensten uitgerold die draaien rondom het uitwisselen van informatie tussen verschillende applicaties en sociale netwerken. Is Microsoft hiermee op tijd om het tij te keren?

Wie de geschiedenis van Microsoft niet kent, zou zeggen dat een bedrijf met een besturingssysteem dat een marktaandeel heeft van bijna 90 procent oppermachtig is en zich geen zorgen hoeft te maken. Maar let wel, vijf jaar geleden was dat nog 97,5 procent en in de afgelopen 12 maanden slonk het aandeel met bijna 3 procent. Op de browsermarkt kalft de dominantie van Internet Explorer ook al af en kwam het aandeel voor het eerst in tien jaar onder de 70 procent. Firefox is de runner up met bijna 21 procent, Apple's Safari is goed voor ruim 7 procent en Google's Chrome is nu groter dan Opera (beiden nog onder 1%).

De jaren dat de pc en de software die daarop geïnstalleerd was domineerde, liggen achter ons. De focus ligt nu bij mobiele toepassingen en online applicaties. Het grote voordeel van dit soort webdiensten is dat het voor gebruikers niet meer uitmaakt wat voor besturingssysteem of computer ze gebruiken. Zo wordt Google van zoekmachine plotseling een concurrent met software als Google Docs en kunnen kleine spelers ineens een killer app maken, zoals Twitter.

Aan deze manier van denken was Microsoft nog niet gewend en het lukte tot nu toe dan ook nog niet daar goed op in te springen. Ja natuurlijk zijn er de miljoenen gebruikers van Hotmail en MSN, maar Microsoft zag met lede ogen toe hoe de communities ergens anders ontstonden. Daar waar mensen hun foto's neerzetten bij Flickr, of een profiel maken bij Facebook.

Microsoft stapt met Windows 7 in ieder geval af van het oude idee van een pc met zo veel mogelijk voorgeinstalleerde software. Voor het eerst in de geschiedenis van het softwarebedrijf zal het nieuwste besturingssysteem lichter zijn dan zijn voorganger, Vista. Programma's als Windows Live Movie Maker en Windows Live Photo Gallery worden niet meer standaard meegeleverd, maar kunnen gratis worden gedownload als de gebruiker daar behoefte aan heeft. Daarnaast is de Windows experience te customizen met diensten uit the cloud, zoals Joost Nienhuis van Microsoft het populair omschrijft, oftewel uit te breiden met de online diensten van Windows Live.

Deze nieuwe Live-diensten vullen een aantal leemtes in het aanbod van Microsoft. Zo is er Windows Live SkyDrive (25 gb online opslag) en Windows Live Calendar (een online agenda die je kunt delen en die compatible is met Outlook) als tegenhanger van Google Calendar.

Slim is dat Microsoft de Live diensten laat samenwerken met tientallen andere sites, waaronder Flickr, LinkedIn, Pandora, Photobucket, Twitter en Wordpress. Zo kun je foto's of video's vanuit je Windows Live Photo Gallery direct uploaden naar Flickr of YouTube, en kun je je LinkedIn- en Facebook-contacten toevoegen aan Windows Live People. De integratie van dit soort diensten zal in de toekomst groeien. Volgens Arnout Hemel van Microsoft zijn ze bijvoorbeeld in gesprek met Hyves om te zien hoe ze de fotogallery's uitwisselbaar kunnen maken.

De startpagina van Windows Live moet je in een oogopslag een overzicht geven van de updates die je vrienden maken op Twitter, Facebook of in een gedeelde agenda. En ook de 'Updates in je netwerk' komen binnen Hotmail, MSN en je Windows startpagina terug. De diensten staan klaar, maar de vraag is of Windows Live met al deze sociale netwerk-toepassingen een plek wordt waar computergebruikers graag verblijven.