Game van de week: World of Goo

Game van de week: World of Goo

04-12-2008 15:01 Laatste update: 29-04-2018 13:47

Niels ’t Hooft

Torens en bruggen bouwen met blobjes: daarom draait de briljante indiepuzzelgame World of Goo.

World of Goo begint verdacht simpel. Er kruipen blobjes rond, die je uit kunt trekken met de muiscursor. Zo ontstaan er al snel blobtorens en andere constructies. Het doel: zo snel mogelijk de pijplijn aan het einde van het level bereiken. Er komt gaandeweg van alles bij: je moet bruggen bouwen, objecten laten rollen, obstakels laten ontploffen. Zoals in wel meer indiegames is alles gebaseerd op physics, kortom op het natuurkundige model voor de manier waarop de voorwerpen door de spelwereld bewegen. Het spel is tegen betaling te downloaden voor Mac en pc. In de VS is het spel ook op de Wii uit, die versie volgt hier begin 2009. Tevens is een Linux-versie in ontwikkeling.

Bright-factor: World of Goo is gemaakt door 2D Boy, bestaande uit Ron Carmel en Kyle Gabler, die werken vanuit 'iedere willekeurige koffiezaak in San Francisco waar ze gratis Wi-Fi hebben.' Dat is heel wat anders dan de enorme teams waarmee veel games tegenwoordig worden gemaakt. Toch is hun game een van de beste en leukste van het jaar, zoals collega-gameontwerper David Rosen haarfijn uitlegt in een video. Conclusie: alle aspecten van het spel sluiten perfect op elkaar aan en het spel is met de grootste aandacht voor detail gemaakt. Een aanrader!

platform: Windows, Mac (Linux en Wii volgen nog)
prijs: € 16