
Regering 2.0: blogger ontslagen, Facebooker opgepakt
Bij ons twittert minister Verhagen, maar de regeringen van België en Kroatië hebben nog wat moeite met Web 2.0.
De Belgische defensieminister Pieter de Crem moest zich afgelopen week in het parlement verantwoorden over zijn gedrag in een New Yorkse kroeg. De Crem was in die stad op werkbezoek en zou 's avonds in een café ladderzat
vulgaire liedjeshebben gezonden. Barkeepster Nathalie, een Antwerpse met een Nederlandse nationaliteit, bleek echter een weblog te hebben en schreef daar op hoe zeer ze walgde van het gedrag van de minister.
De rel werd gesust doordat de minister zich verweerde met een redenering in de trant van 'kijk eens hoe
gevaarlijk weblogs zijnen dit kan tegenwoordig iedereen overkomen'. Een belletje van het ministerie naar de kroegbaas zorgde er ook nog eens voor dat de barkeepster
haar baan kwijtraakte. Maar daar maalt ze
niet om.
In Kroatië intussen werd de oprichter van
de Facebook-groepmet de lange titel
I bet I can find 5,000 people that hate the Prime ministeropgepakt
. Het blijkt de voorzitter van de socialistische jongerenbeweging te zijn, oftwel de oppositie van de huidige Kroatische regering, die de bevolking de afgelopen maanden meermaals opriep toch maar wat minder geld uit te geven vanwege de kredietcrisis.
De inval in zijn huis werd vrijdag gedaan onder het voorwendsel dat hij nazi-symbolen in huis zou hebben en iets te maken zou hebben met kinderporno. Bewijzen werden niet gevonden. Op de Facebook-groep stond een plaatje van de minister-president in nazi-kledij. Het aantal leden is nu tienduizend.
Ook de ontslagen barkeepster krijgt veel steun via Facebook waar een speciale groep voor haar is aangemaakt.














